Veganproof uiteten in Utrecht & The Bodyguard


Voor het eerst sinds jaren was ik weer uiteten geweest. Het was een grote stap, maar ik wist dat als ik het niet zou doen, het de volgende keer nog lastiger zou worden. Samen met mijn moeder gingen we 2 april naar de musical The Bodyguard in Utrecht en bij een avondje uit, hoort natuurlijk ook ergens gezellig samen dineren. Wij bezochten CROP.

In sommige groepen op Facebook voor veganisten komt wel eens de vraag voorbij in welke restaurants je als vegan goed kunt vertoeven in Utrecht. Meestal komen dezelfde namen voorbij: Gys, de Oproer, ACU en nog veel meer. Alleen is het heel moeilijk om bij deze restaurants olievrij te eten, iets wat ik eigenlijk het liefste doe. Als jullie mij al een tijdje volgen, dan weten jullie ook dat al mijn recepten olie vrij zijn, zelfs de kikkererwtburgers.

Na lang zoeken op internet kwam ik ineens uit op vers- en rawfoodrestaurant CROP. Ook daar heb ik natuurlijk de menukaart bekeken en hier was het wel mogelijk. Je kunt namelijk bij CROP je eigen salades samenstellen of kiezen uit warme gerechten en desserts. Het is ook mogelijk om bij CROP te ontbijten, te lunchen of gewoon gezellig wat te drinken. Op de site staat dat al het eten vers en biologisch is. 





Op het moment dat ik nog buiten stond, keek ik mijn ogen uit. Het is niet heel groot, maar het ziet er echt prachtig en knus uit. Het logo aan de muur is gemaakt van mos. Een beetje een vintage stijl, als ik het goed heb, en daar hou ik wel van. Ook de schorten die de serveersters aan hebben, passen heel leuk in de stijl van het restaurant. Het uitzicht is ook wel leuk: een spaghetteria aan de overkant, waar ook mensen zitten of mensen die voorbij lopen en fietsen. Je kunt ook buiten op het terras zitten.






De menukaart is bevestigd aan een memobord, wat er ook ontzettend leuk uitziet. Als je zelf een salade wilt samenstellen, krijg je een lijstje waarop je kunt aankruisen welke ingrediënten jij in je salade wilt. Je kunt kiezen uit een kleine en een grote salade. Bij een kleine salade mag je twee soorten groentes uitkiezen en bij een grote vier. 




De ingrediënten zijn ingedeeld in verschillende categorieën: energy, mood, veggies en dressings. De ingrediënten worden voor het grootste gedeelte koud geserveerd. Energy bestaat vooral uit koolhydraatrijk voedsel, zoals quinoa en zoete aardappel. Mood bestaat voor veganisten uit tempeh en falafel. De lijst aan groentes is een stuk groter, gevarieerd door gegrilde of rauwe groentes (de gegrilde groentes zijn niet olievrij). Mocht je ook een olievrije dressing willen, meldt dit even en waarschijnlijk is dat wel mogelijk. Je kunt er overigens ook nog toppings bij bestellen, deze kosten 50 cent per stuk. De toppings waar je als veganist uit kunt kiezen zijn: noten, zaden, rozijnen en gedroogde cranberries.

Mijn moeder en ik bestelde eerst thee. Mijn moeder thee met verse munt en ik kruidenthee. Toen ons drinken arriveerde keek ik raar op van mijn thee. Het was een soort grote kom met water, kruiden en een wekkertje. Als het wekkertje ging, moest de kom op mijn glas en kon de thee worden geserveerd. De thee zou namelijk op zijn lekkerst zijn als de kruiden eventjes konden intrekken. En ja, ik geef ze gelijk! Ik wist niet wat ik me moest voorstellen bij kruidenthee, maar het was heerlijk.

Het bestellen van eten duurde wat langer. Mijn moeder is geen veganist, maar eet wel eens vegetarisch en koos voor de vegetarische Italian Style salade. Ik koos ervoor om mijn eigen salade samen te stellen, maar als veganist was de lijst met groentes mij iets te groot. Ik kon niet kiezen, haha. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een grote salade met zoete aardappel, kikkererwten, pompoen & linzen, tomaten en komkommer. De sla zelf bestaat uit sla en spinazie.



We hoefden niet erg lang te wachten op onze salades, wat erg fijn was! De service was ook hartstikke goed en de werknemers waren heel aardig. Persoonlijk vonden wij alleen dat er te veel spinazie in de salade zat. Woon je in de buurt en heb je een keer geen zin om daar te eten, dan kun je het eten ook afhalen. Woon je in Utrecht, dan kun je het eten tegenwoordig ook laten bezorgen.


De musical was bovendien echt geweldig! Als je er nog niet bent geweest, kan ik je het écht aanraden. Regelmatig verschijnen er aanbiedingen op internet. Wij hebben de kaarten besteld via de NS, waardoor we kaarten hadden inclusief retourticket van en naar huis. 

Reacties

Populaire posts