Salade met pompoen en een crunchy bite


Salades zijn er in vele soorten en maten. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het bij elkaar ingooien met wat sla en je hebt een salade. Ik wil met jullie graag mijn favoriete salade delen bestaande uit koude en warme elementen en een crunchy bite.


Wat heb je nodig voor de basis:
 (Romaine) sla
 Komkommer
 Augurk
 Trostomaten of gewone tomaten
 Boerenkool

Wat heb je nodig voor het warme gedeelte:
♦ Pompoen in stukjes
♦ Mais
♦ Paprika in stukjes
♦ Kikkererwten
♦ Een lekkere saus (ik gebruik deze)
♦ Chilipoeder

De basis
 Snijd de sla fijn als je een kropsla gekocht hebt en doe deze in een schaal. Als je zak voorgesneden sla gekocht hebt, kun je de sla natuurlijk gewoon in de schaal doen. Voeg daar (fijngesneden) boerenkool aan toe. 

♦  Was de tomaten, komkommer en augurk onder de kraan, snijd deze in stukken en voeg deze toe aan de sla.

Het warme gedeelte
♦ Verwarm de oven voor op 200 graden.

♦ Was de kikkererwten onder de kraan. Zelf gebruik ik 100 gram, maar gebruik gerust meer of minder. Dep vervolgens de kikkererwten droog met keukenrol en spreid ze uit over een bakplaat of bakpapier. Strooi er vervolgens chilipoeder overheen en rooster de kikkererwten 15 minuten in de oven.

♦  Doe de gesneden pompoen in een stoompan of een pan met stoominzet en stoom de pompoen voor 10 minuten. Voeg daarna de paprika toe en laat de groentes nog 10 minuten gaar stomen.

♦  Draai de kikkererwten om met een lepel en laat ze nog 5 minuten roosteren, zodat de kikkererwten gelijkmatig bruin kunnen roosteren. Als je dit gedaan hebt, voeg dan mais toe aan de (stoom)pan. Ook hiervoor heb ik 100 gram gebruikt. Als het goed is zit je dan ook op 15 minuten stoomtijd van de pompoen en moet deze ook nog 5 minuten stomen samen met de paprika. Je kunt de mais ook de laatste 5 minuten roosteren in de oven. 

Als de groente, mais en de kikkererwten klaar zijn kun je gaan serveren. 

♦ Schep eerst de groente bovenop de sla, gevolgd door de kikkererwten (en natuurlijk de mais). Top je sla dan nog met een lekkere saus en eetsmakelijk!

Als er een ingrediĆ«nt in zit die je absoluut niet lust, kies dan voor een een andere die je wel lekker vindt. Je kunt er ook voor kiezen om de kikkererwten bijvoorbeeld niet te roosteren, maar ik vind het persoonlijk veel lekkerder om dat wel te doen vanwege de crunchy bite. 

Welk ingrediƫnt mag niet ontbreken in jou salade?

Like mijn pagina op Facebook en op Bloglovin om op de hoogte gehouden te worden. Op mijn Instagram en Tumblr plaats ik meestal veganfood pictures.

Reacties

Populaire posts