Veganistisch Recept | Kikkererwtburgers / Falafels


Mijn eerste recept voor burgers/falafels van kikkererwten was niet zo goed gelukt op de film. Daarom heb ik een nieuwe film gemaakt, waarin ook niet alles flekkeloos verloopt. Maar voor alles is een oplossing. Deze burgers zijn crunchy, brokkelen niet uit elkaar als je ze vastpakt en zijn super lekker! Ik gebruik geen havermout, andere kruimels of meel in mijn burgers. Ook geen olie of suiker.

Ik heb eerder geprobeerd burgers te maken, maar dan met bruine bonen en die waren ook lekker, maar dat waren meer kruimelburgers. Vastpakken kon je ze niet. Waarschijnlijk zou het wel mogelijk zijn om deze tussen een broodje te proppen, want dan houdt het broodje de burger bij elkaar. 

Zoals ik hierboven al schreef heb ik deze burgertjes/falafeltjes gemaakt zonder havermout, meel of kruimels. Een recept voor burgers zonder bindmiddel kon ik nooit vinden, dus ging ik zelf maar experimenteren. 
Het recept is wel een beetje spicy.


Bekijk het filmpje om stap voor stap te bekijken wat je moet doen. Hieronder staat nog een volledige beschrijving.



Benodigdheden voor 2 burgertjes/falafeltjes:
200 gram kikkererwten of kikkererwten die je zelf hebt geweekt.
160 gram zoete aardappel
15 gram boerenkool
Theelepel chilipoeder 
Theelepel kerriepoeder
Tomatensaus met uitjes (ik gebruik Mesa Mexicana Taco Saus)
Oven 
Keukenmachine, hakmolen
Bakpapier

 Verwarm de oven voor op 225 graden. Spoel dekikkererwten onder de kraan, dep ze droog en plaats deze 15 minuten in de oven met de c.a. 200 gram zoete aardappel (de rest van de aardappel kun je gebruiken om frietjes mee te maken). Steek met een mes of vork eerst gaten in de aardappel. Schep de kikkererwten na 15 minuten om en laat ze nog 5 minuten goudbruin roosteren. Haal de kikkererwten en de zoete aardappel daarna uit de oven.

Het kan zijn dat de aardappel nog niet helemaal goed gebakken is, plaats deze dan nog weer even terug in de oven en hou het dan even in de gaten. (Plaats de kikkererwten dan niet terug in de oven.)

 Doe de kikkererwten in een keukenmachine of hakmolen. Maal ze niet fijn, maar maal ze totdat geen enkele kikkererwt meer heel is. Voeg daarna de zoete aardappel (in stukjes), chilipoeder en kerriepoeder toe. Verspreid de kruiden een beetje over het hele geheel. Als laatste voeg ik nog wat Mesa Mexicana Taco Saus toe, hier zitten ook stukjes ui in. Gebruik je liever een andere tomatensaus, dan kun je eventueel nog een beetje ui toevoegen. Blend alles nog een keertje tot een geheel en doe de mix in een schaal.

 Maal als laatste de boerenkool fijn en voeg deze toe. Kneed alles door elkaar en vorm burgertjes of kleinere balletjes. Is het geheel nog niet plakkerig genoeg, voeg dan nog wat saus toe.

 Plaats de burgers of balletjes in een voorverwarmde oven op 180 graden. Draai de burgers/burgertjes na 10 minuutjes om en laat ze nog 10 minuten in de oven garen.

Serveer de burgers op een broodje of met een salade. Eetsmakelijk!
Variatietip  Het is ook lekker om aan de mix paprika toe te voegen.


Willen jullie het recept voor mijn kruimelburger gemaakt met bruine bonen? Laat het even weten in een comment (foto hieronder).


Like mijn pagina op Facebook en op Bloglovin om op de hoogte gehouden te worden van mijn blog. Op mijn Instagram en Tumblr plaats ik meestal veganfood pictures.


Reacties

  1. Vegan kan ook heel lekker zijn, dit lijkt me een heerlijk voorbeeld :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me echt heel lekker! En fijn dat het zo simpel is :) Nog bedankt voor je reactie op mijn blog. Jammer inderdaad dat we elkaar niet hebben gezien op VeggieWorld. Volgende keer beter!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Probeer het eens en laat me weten wat je ervan vond! Ben je toevallig ook veganist?

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts