De camera showt Marlot de realiteit.

Marlot is een 20-jarige vrouw uit Aadorp en lijdt momenteel aan de ziekte anorexia. Één van haar dromen is om model te worden en het liefste zou ze een Miss verkiezing willen winnen.
Voordat ze anorexia kreeg had ze zich ingeschreven voor de casting voor Miss Nederland en op basis van haar foto was ze uitgekozen als één van de honderd mooiste meisjes uit Nederland. Ondanks haar enorme ondergewicht besluit Marlot wel naar de casting te gaan om andere meiden in Nederland te laten zien wat lijnen - en vooral doorslaan - met je lichaam kan doen.


Marieke Dijkhof is een fotografe uit Hengelo en zag Marlot tijdens de casting voor Miss Nederland. Ze werd gegrepen door de broosheid, zwakte, maar vooral ook de kracht en moed die Marlot had getoond door toch met zo'n ernstige ziekte en zo'n ernstig ondergewicht gewoon naar de casting te gaan. 

Marieke had vanaf dat moment besloten Marlot te gaan helpen en heeft een fotoshoot gedaan met Marlot in de hoop dat Marlot de realiteit onder ogen kon komen. Ik kan je zeggen, dat is gelukt! Marlot ziet op de foto's de werkelijkheid, de magere armpjes, de botten die uitsteken etc. 'Pure mindfuck gewoon.'


'Het begon eigenlijk bij minder eten en meer sporten, maar de porties werden steeds kleiner en het hardlopen werd steeds meer.' Voor Marlot leek het alsof ze gezonder aan het leven was, maar in werkelijkheid maakte ze afbreuk aan haar lichaam en bracht ze haar lichaam in gevaar. Haar gewicht is momenteel zo gevaarlijk laag dat haar organen ieder moment kunnen stoppen met werken.


'De knop heeft een grote slag naar rechts gedraaid en is nog niet om, maar ik ben wel op de goede weg nu.'


Marieke heeft Marlot beloofd een tweede shoot te geven als ze is aangekomen en dat is een erg mooi streven om naartoe te werken. Het is namelijk heel moeilijk om voor jezelf te vechten als er geen doel is en Marlot heeft hopelijk meer doelen dan alleen maar de shoot, zoals weer gezond en mooi worden en uiteindelijk mee kunnen doen met een Miss verkiezing of een leuke studie gaan volgen.

Marieke is nu voor Marlot een sponsor gaan zoeken, omdat een behandeling gewoon enorm duur is. Marieke heeft enorm veel geloof in de vernieuwde therapie van  Monique Rosier (zelf ook ex patiënt) en zij behandelt het als een verslaving en vind de "eetlijstjes" juist niet handig.

Ik blijf Marlot zeker volgen op Facebook en Instagram, want ze is een enorm mooie meid (kijk naar de eerste foto, dat was Marlot voordat ze ziek werd), die nog mooier kan worden als ze goed voor zichzelf blijft zorgen en verder aansterkt tot een gezond gewicht. Hieronder staan foto's van Marlot zoals ze nu is, de foto's kunnen schokkend zijn!



Foto's van Marlot gemaakt door Marieke Dijkhof
Ik wil helpen!
Toen ik het artikel over Marlot las, heb ik meteen aan Marieke en Marlot gevraagd of ik haar verhaal mocht delen. Ik wilde namelijk zo'n kwetsbaar persoon en verhaal niet zomaar delen zonder toestemming. Van zowel Marlot als Marieke heb ik die toestemming ook gekregen. Ik vroeg mij ook af waarom juist Marieke empathie voelde met het onderwerp. Ik dacht ook dat ze misschien zelf problemen heeft gehad met haar zelfbeeld, zelf een eetstoornis heeft gehad of iemand in haar omgeving kende die een eetstoornis heeft/had. Marieke heeft me verteld dat een vriendin van haar vroeger ook een eetstoornis had. Dat verklaart waarom Marieke zo geraakt werd door Marlot en waarom ze Marlot ook goed kan begrijpen.
De reden dat ik dit met jullie wil delen ondanks dat velen van jullie het al wel gehoord hebben bij Giel Beelen op de radio, gezien hebben op Showniews of TV Oost, of gelezen hebben in de Linda, de Tubantia of op Facebook, is omdat er tegenwoordig zoveel mensen (niet alleen meisjes, maar ook jongens, mannen en vrouwen) problemen hebben met hun zelfbeeld. Vaak zit ik er ook aan te denken hoe ik kan helpen, hoe ik ervoor kan zorgen dat ik een verschil kan maken voor anderen. Marlot doet dat op dit moment en ik vind dat dat gedeeld mag - eigenlijk móet - worden! Veel mensen snappen gewoon niet hoe gevaarlijk een eetstoornis is. Een eetstoornis is een killer, als de eetstoornis de 'macht' weet over te nemen van je en je kunt die 'macht' niet terugpakken, dan heb je veel geluk als er op tijd wordt ingegrepen door ouders, artsen of een kliniek, want anders is er een kans dat de eetstoornis je zo laat vermageren dat je lichaam het opgeeft.

Ik heb wel gesprekken met meiden die met zichzelf in de knoop zitten en die een eetstoornis hebben. Vaak krijg ik dan de feedback terug dat ze me inspirerend vinden en dat ik ze motiveer. Daar ben ik erg blij om, maar het enige wat ik doe is eerlijk zijn. Eerlijk zijn over de gevolgen, maar ook bijvoorbeeld dat wat ze allemaal misschien door hun eetstoornis.

Ik vind het écht super knap en goed dat Marlot op deze manier een voorbeeld is voor degenen die problemen hebben met hun uiterlijk, hun lichaam, trauma's en andere oorzaken waardoor ze een eetstoornis kunnen ontwikkelen. We moeten alleen niet vergeten dat er meer is dan alleen Anorexia. Er zijn nog vele andere eetstoornissen die minstens zo erg zijn als Anorexia, alleen tonen ze zich niet allemaal aan de buitenkant. Daarnaast houdt een eetstoornis niet per definitie in dat je broodmager bent, niet eet, laxeerpillen slikt, je eten weer uitspuugt, sport tot je erbij neervalt en andere clichés.

Iedere vorm van een eetprobleem is erg. Het belangrijkste is dat jij of degene die je kent met een eetprobleem het probleem onder ogen krijgt te zien en ook echt inziet dat het niet goed is om op deze manier te leven.


Schroom niet, vraag!

Zoek hulp, ga niet denken dat je het niet waard bent om hulp te krijgen of dat jou probleem waarschijnlijk toch wel meevalt of niks is vergeleken met die van een ander. Elk probleem is er één te veel! Vraag je moeder/vader, je broer/zus, je (beste) vriend/vriendin of zelfs degene met wie je een relatie hebt om je te helpen. Ben je zelf niet degene die een eetprobleem heeft, ga dan in gesprek met de betreffende persoon en als het al erg slecht gaat, kan het zijn dat die persoon er absoluut niet over wilt praten, maar schakel dan iemand in die misschien wel door kan dringen.

Reacties

Populaire posts