Column: Mijn definitie van lef.

Altijd als ik met de trein reis, pak ik een Metro krantje, als het vakje nog niet leeg is. Ik vind het namelijk altijd best interessant om het nieuws, de strips en de columns te lezen. Het nieuws is meestal al 'oud' nieuws voor mij, omdat ik elke avond de app van NU.nl lees. Dit keer zag ik een oproep staan voor lezers om een column te schrijven met het thema 'lef' en dat leek me wel erg leuk om te doen!Sinds begin mei ben ik dan ook gaan nadenken over wat ik lezers van de Metro zou willen mededelen over het onderwerp 'lef'. Het eerste wat in mij opkwam is sowieso de definitie opzoeken, omdat iedereen wel een bepaald beeld heeft van wat lef inhoudt, maar misschien niet 100% zeker weer wat het nou precies betekent. Daarna kwamen er ook al snel onderwerpen naar boven die ik ook koppel aan lef. Vandaag heb ik mijn column afgeschreven en ingezonden. Ik wist niet dat je al vanaf het begin columns kon uploaden en dat je ook moest stemmen, want ik heb geen andere columns gelezen of bekeken voor inspiratie. Dat wat ik geschreven heb komt puur uit mezelf.

Helaas blijkt achteraf dat mijn column is ingezonden zonder . (punt) aan het einde van mijn laatste zin. Dat voelt toch wel een beetje als een ondergang. Je kunt mijn column hier vinden. Heb je zelf een account op Metro en vind je het een leuke column? Zou je dan op mij willen stemmen?

Mijn definitie van lef.
Lef is de eigenschap dat je iets durft, maar iets durven is subjectief en een breed begrip. Voor kinderen is lef hebben vaak het verleggen van hun grenzen en op onderzoek uitgaan. Het kan ook zijn dat kinderen onder groepsdwang hun ‘moed’ moeten tonen, ze willen tenslotte niet uitgemaakt worden voor bange kip. Dit fenomeen zie je terug onder jongeren, die op een andere manier gaan experimenteren. Want het is zo ‘stoer’ om een joint te roken of jezelf in coma te zuipen.. Maar goed dat lef subjectief is, want stoer vind ik het absoluut niet.

Hoe ouder je wordt, hoe meer perspectieven je gaat krijgen op het leven. Woorden krijgen een andere betekenis, je krijgt steeds meer begrip voor mensen en situaties en je krijgt steeds meer verantwoordelijkheden.

Als je het mij vraagt toon je LEF door respectvol om te gaan met de mensen en de wereld om je heen. LEF heb je als je nu nog gewoon je beroep uitvoert als conducteur, ambulance personeel, leraar of lerares, politieagent(e), brandweer, - of andere beroepen - terwijl je overal het gevaar loopt mishandeld te worden. Ik vraag me serieus af hoeveel mensen nu met angst naar hun werk gaan.

LEF toon je naar mijn idee door te praten over je angsten, als je open durft te zijn over je problemen, verslavingen of ziektes die je hebt en hier hulp voor durft te vragen. Je hoeft het niet alleen te doen! En als je hoe moeilijk het ook is die angsten, problemen of verslavingen probeert te overwinnen. Niemand is perfect en dat kan helaas ook niet, maar kom voor jezelf op als persoon hoe je bent, want je mag er zijn!

Sta als gezond persoon je zitplaats af aan een zwangere vrouw, een ouder persoon of iemand die er zwak en kwetsbaar uitziet. Heb LEF om op te komen voor iemand die gepest wordt om zijn of haar uiterlijk, religie, kledingkeuze, huidskleur of welke andere reden dan ook. Help iemand die slachtoffer is of dreigt te worden van fysiek of mentaal geweld, in plaats van blijven zitten, je hoofd weg draaien of digitaal vastleggen omdat je een interessant verhaal wilt delen met al je vrienden.

Kortom mijn definitie van LEF is respect tonen voor je medemens en de wereld waarin je leeft. Maar goed dat het woord subjectief is en dat iedereen zijn eigen mening hierover mag hebben, want anders zou ik ook nog bang moeten zijn slachtoffer te worden van geweld, omdat iemand het niet met me eens is.

Reacties

Populaire posts