Mariët Mons - THE BODY: BEAUTY OR FUNCTION?

Vandaag wil ik jullie kennis laten maken met Mariët Mons als je haar nog niet kende. Ze is een blogger die ik al een tijdje met veel plezier volg. Mariët is in haar dagelijks leven fotografe en daarnaast heeft ze haar eigen blog: Your Inspiration Blog. Mariët schrijft alles op haar blog met heel haar hart en ziel, dat vind ik heel mooi en inspirerend om te lezen. Het mooie aan Mariët vind ik dat ze zich laat inspireren door mensen en alles wat op haar pad komt.
Mensen helpen en inspireren is haar drijfveer. Ze wilt mensen leren 'los laten' en leren om van zichzelf en het leven te gaan houden, zodat de mensen van de kleine dingen in het leven gaan genieten. 
'Because everyone is beautiful in their own way and life is so, so worth living, loving and capturing.'

Mariët heeft vele mooie blogposts, maar één die ik van de week las, sprak me zo erg aan dat ik Mariët gevraagd heb of ik die mocht delen. 

THE BODY: BEAUTY OR FUNCTION?

Tegenwoordig moet alles mooi zijn, perfect zijn. Zelfs dingen die puur functioneel zijn moeten tegenwoordig mooi zijn. We spenderen kostbare minuten van onze dag aan het stylen van ons ontbijt, zodat we er een perfect instagram plaatje van kunnen maken. We zijn aan het daten en wijzen iemand af omdat hij een 'stom shirt' draagt of een 'rare lach' of andere 'vreemde gewoonte' heeft. We zijn eeuwig kritisch op ons eigen lichaam en dat van anderen. We moeten die ene selfie 36x opnieuw maken omdat op deze ons voorhoofd raar is en op die andere knijpen we teveel met onze ogen.
Ik krijg steeds meer het idee dat we tegenwoordig twee 'kanten' hebben om ons bij te scharen en dat de groep die zich er buiten wil houden steeds kleiner wordt.
Of ons lijf moet perfect zijn (of dat nu skinny, fit, healthy, plat, sixpack, curvy of toned is) en daar werken we keihard voor door te sporten, geen chocola meer aan te raken en onze Instagram en Pinterest vol te knallen met quotes als: 'Do it for the "wow you got hot"' en 'Strong is the new sexy' en 'One workout closer to being sexy as fuck'.
Of we behoren tot de groep mensen die 'elk lichaam mooi vinden zoals het is', die in imperfectie schoonheid (willen) zien, die heel opzichtig chocoladetaart eten en hun Instagram en Pinterest vol knallen met plaatjes van curvy vrouwen en quotes als: 'Being sexy has nothing to do with being toned' en 'Girls are like country roads, the best ones have curves'.

Er zijn vast nog meer 'groepen' maar wat me vooral opvalt is dat het altijd om 'mooi', 'perfect' en 'sexy' draait. Ons lichaam moet sexy zijn, we bekijken onszelf en elkaar met altijd weer diezelfde vragen: "Zien we er mooi uit? Zijn we aantrekkelijk zo?" 

Maar wat nu als we mooi, perfect en sexy even loskoppelen van de functie van ons lichaam? Een tijd terug schreef ik daar dit artikel over, waar ik nog steeds helemaal achter sta. Er is natuurlijk helemaal niets mis mee om mooi te willen zijn, jezelf goed te verzorgen en soms een beetje op te doffen zodat je jezelf mooier of meer sexy voelt, maar het zou los moeten staan van de functionaliteit. Toen ik nadacht over een goede vergelijking keek ik naast me en zag ik mijn printer staan. Ga je mijn lichaam nu vergelijken met een printer? Ja dat ga ik.

De ene printer is zwart, de andere grijs, weer een andere wit. Sommigen zijn heel groot, anderen wat kleiner, maar het doel is hetzelfde; printen. Natuurlijk is het ontzettend leuk om je printer een beetje mooier te maken, dat staat gewoon leuk op je bureau. Stipjes met nagellak, washi-tape, noem maar op. Maar het blijft een printer. En die printer is pas stom, 'onwaardig' of nutteloos als hij niet meer doet wat hij moet doen: printen.

Ons lichaam is een soort vaas voor onze ziel, onze geest, ons karakter en onze persoonlijkheid. Onze meningen, gedachten, gevoelens en emoties worden erdoor bijeengehouden en het maakt ons af als persoon. Het heeft functies: zien, horen, ruiken, voelen, proeven, ons verplaatsen. We genieten van een aanraking, van een lekkere hap eten, van mooie muziek. We dansen in de regen en wandelen over het strand of door het bos. En het ene lichaam is wit, het andere bruin, en weer een andere zit vol met sproetjes of moedervlekken. Sommigen zijn heel groot, anderen wat kleiner, maar het doel is hetzelfde; een behuizing zijn voor onze ziel, onze persoonlijkheid. Natuurlijk is het ontzettend leuk om je lichaam mooi te maken en goed te verzorgen, en dat mag ook. Één van de functies is ook zeker schoonheid en aantrekkelijkheid, voor degene met wie je je leven (in de toekomst) deelt. Niet voor de sixpack-selfies op instagram. Niet de hele wereld hoeft je mooi en sexy te vinden.

Make-up, mooie kleding, sieraden en gezond eten en sporten, allemaal prima en hartstikke leuk. Maar de waarde van je lichaam hangt er niet van af. Zolang het doet wat het moet doen, die behuizing zijn, is het iets om dankbaar voor te zijn en van te houden. En is het "mooi" met een andere definitie. En als je je dan óók nog eens heel sexy voelt in die behuizing; top. Maar het zou niet altijd het hoofddoel moeten zijn.

Het leven lijkt soms wel om mooie lichamen te draaien, je kunt bijna geen tijdschrift open slaan, geen tv-zender aanzetten en geen website openen zonder (al dan niet) gephotoshopte lichamen, halfblote selfies en programma's over afvallen en make-overs tegen te komen. Maar laten we alsjeblieft niet vergeten wat écht gelukkig maakt: gezondheid en liefde. Wat ook hartstikke goed kan met een lichaam zonder sixpack, mét striae en sproetjes.

Liefs,
Mariët.
Ik denk dat ik hier niks aan hoef of kan toevoegen. Ik hoop dat dit artikel een hoop mensen tot inzichten kan brengen, kan inspireren en helpen. Ik blijf Mariët volgen en ik ben heel benieuwd naar de blogs die ze nog gaat schrijven!

P.S. op haar blog kun je ook klikken op de link PHOTOGRAPHY en daar kun je een kijkje nemen in haar portfolio!

Reacties

Populaire posts