Havermout pannenkoeken & ''choco'' saus


Zondag is voor veel mensen de perfecte dag om te ontbijten met heerlijke pannenkoekjes. Ik wil jullie graag één van mijn recepten delen voor pannenkoekjes met havermout. Deze pannenkoeken zijn een stuk gezonder en bevatten maar vijf ingrediënten - geen olie of boter!


Ik moet altijd denken aan die dikke pannenkoeken die je vaak ziet in Amerika of in Amerikaanse films. Toch vond ik het altijd heel grappig dat ze er altijd een punt uithalen. Daarom kon ik het niet laten om het ook te doen, haha.


Wat je nodig hebt voor de pannenkoeken:
♦ Havermout(meel)
♦ Plantaardige melkvariant
♦ 1 rijpe banaan
♦ 15 gram boerenkool
♦ Kaneel
♦ Een pannetje/bakplaat (met antiaanbaklaag)

 Doe 90 gram (1 cup) havermout in de blender en blend dit tot meel. Je kunt natuurlijk ook gewoon dezelfde hoeveelheid aan havermoutmeel gebruiken.


2  Voeg de banaan, de boerenkool en 200 ml plantaardige melkvariant toe (ik gebruik altijd ongezoete amandelmelk) en blend dit tot een beslag. Voeg naar smaak nog wat kaneel toe. Zelf doe ik dat pas wanneer ik het beslag in een kommetje heb gedaan, omdat kaneel een bruine aanslag kan geven in je blender. 

3  Verwarm een pan op laag/medium vuur en als deze warm is, kun je er beslag in gieten. Maak kleine pannenkoekjes, want als ze te groot zijn, kun je ze moeilijk omdraaien. Je kunt de pannenkoekjes pas omdraaien als er bubbeltjes bovenop de pannenkoekjes verschijnen en ze een donkerdere gloed krijgen. Wel blijft het een beetje aanvoelen. Het is belangrijk dat je ze in ieder geval niet te snel omdraait.

Let op! Het is ontzettend belangrijk dat je de pan op laag/medium vuur verwarmd en deze ook zo laat staan

Ik heb een pan van de Ikea, naar mijn weten heeft deze geen antiaanbaklaag en zoals je kunt zien op de video, gaat dit perfect! Ik bak ook zonder olie.

Ik giet altijd drie eetlepels beslag op elkaar en dat doe ik drie keer, zodat ik drie pannenkoekjes tegelijk in de pan kan bakken. 



Wat je nodig hebt voor de ''choco'' saus:
 3 (medjoul)dadels
♦ Warm water
♦ Carob Powder

1  Ontpit drie (medjoul)dadels en doe ze in een kommetje met zo'n 150 ml warm water en laat ze eventjes weken. Daardoor worden de dadels zachter en zijn ze makkelijker te blenden. Ik gebruik graag medjoul dadels, omdat ik deze soort erg lekker vind. Medjoul dadels smaken naar caramel.

2  Doe de dadels met het water en één eetlepel carob poeder in de blender en blend dit tot een sausje. Voeg extra water toe als je de saus nog te dik vindt en blend het daarna net zolang tot je de gewenste substantie bereikt hebt.

Serveren maar
Je kunt de pannenkoekjes versieren met vers fruit, gedroogd fruit, ijs, groente voor hartige pannenkoeken en nog veel meer. De boerenkool proef ik niet terug.

Met moederdag in het vizier is dit recept misschien ook een leuke manier om je moeder, vriendin of vrouw 's ochtends te verrassen met deze heerlijke en gezonde pannenkoekjes.


Like mijn pagina op Facebook en op Bloglovin om op de hoogte gehouden te worden. Op mijn Instagram en Tumblr plaats ik meestal veganfood pictures.

Reacties

  1. Echt super leuke blog! En wat een makkelijke en heerlijke recrpten❤

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Super leuk om te horen!
      Als je een recept hebt gemaakt, laat het me weten op social media, vind ik leuk om te zien.

      Liefs,
      Lucinda

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts