''Chocolade'' ijs zonder chocolade, net zo lekker


Regelmatig krijg ik op mijn Instagram de vraag wat ik gebruik voor mijn ''chocolade'' ijs. Het is geen chocola en het is ook geen cacao, maar het smaakt naar een combinatie van caramel en chocola. Benieuwd? Het is in ieder geval geen modder of poep. In mijn video leg ik precies uit wat ik gebruik en hoe ik het maak.


Zoals ik in de video verteld heb, kun je carob poeder in elk gewenst (vegan) recept gebruiken. Voor smoothies, taarten, cakes, pudding gemaakt met bonen en ga zo nog maar even door. Erg handig dus! Het is trouwens ook lekker om nog een dadel toe te voegen.

Carob poeder is een goede variant voor mensen die last hebben van migraine en hoofdpijn krijgen van chocola en cacao, maar is in het algemeen een gezondere variant. In deze naar chocola en caramel smakende poeder zit namelijk minder cafeïne en minder vet (0,2 gram in tegenstelling tot 11 gram in cacaopoeder) en dus ook minder verzadigde vetten. Carob wordt gewonnen van de Johannesbrood boom, ook wel de carob tree.


Even dacht ik dat ik hoofdpijn kreeg van deze poeder, maar de laatste keer dat ik het at, kreeg ik naderhand geen last van een zeer hoofd. Dus ik heb geen idee, misschien ben ik wel gewend aan de cafeïne die erin zit (ik consumeerde nagenoeg geen cafeïne) of ik krijg gewoon hoofdpijn vanwege bijvoorbeeld stress.

Ik vind de smaak niet veranderen als ik twee eetlepels gebruik in plaats van één, dus vaak gebruik ik er maar één. Maar zoals ik ook al in de video heb verteld, wordt de substantie wel donkerder naarmate je meer poeder gebruikt.

Zelf gebruik ik carob ook om ''chocolade'' sauzen mee te maken. Binnenkort ben ik van plan om een blog te maken over vegan pannenkoeken met chocolade saus, zijn jullie daarin geïnteresseerd?

In welke recepten zou jij deze poeder willen gebruiken? Gebruik je deze poeder al, laat eventjes weten waarvoor je de poeder zoal gebruikt.

Like mijn pagina op Facebook en op Bloglovin om op de hoogte gehouden te worden. Op mijn Instagram en Tumblr plaats ik meestal veganfood pictures.

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts