Leestip | de serie Vampire Academy


De afgelopen jaren heb ik een reeks boeken verslonden. Het had makkelijk in een jaar gekund als ik geen andere verplichtingen had, want lezen vind ik heerlijk. Ik vind de serie echt geweldig en deel met jullie graag mijn mening. 

Ik heb de afgelopen jaren de serie Vampire Academy in het Engels gelezen. De boeken mocht ik keer op keer lenen van Nina, een vriendin van mij. (Nogmaals ontzettend bedankt als je dit leest! Hihi.) De zes boeken zijn geschreven door Richelle Mead en van het eerste boek is in 2014 een film verschenen en boek naar aanleiding van de film. 

Als je van romantische verhalen houdt, die zich afspelen binnen een (normaal) tienerleven, dan is deze serie echt iets voor jou. Het leven van Rose Hathaway is overigens verre weg van normaal, maar ze maakt wel de normale dingen mee: vriendschap, liefde, trouw, tegenslagen etc. Daarnaast moet het je ook aanspreken om fantasierijke boeken te lezen. In dit geval over vampieren. Denk aan Twilight, maar dan in een ander jasje.

Rose Hathaway (17) is een Dhampir. Een Dhampir is half mens en half Moroi en leeft op voedsel. Ze is de beste vriendin van Lissa Dragomir (17), de enige levende moroi uit haar bloedlijn (de royal familie Dragomir). Moroi's zijn vampieren die door Dhampirs worden beschermt tegen Strigoi, de slechte vampieren. Moroi's leven  Rose heeft een speciale band met Lissa, ze kan namelijk door Lissa's ogen kijken, voelt haar emoties en kan haar gedachten lezen. Ook wel de ''bond''. Je volgt Rose en Lissa in de hele serie tot na hun afstuderen. Rose krijgt onder andere te maken met een onweerstaanbare leraar en komt vaak in de problemen doordat ze eerst doet voordat ze denkt en vrij temperamentvol is. Lissa daarentegen is het perfecte meisje dat altijd volgens de regels leeft. 

Het verhaal speelt zich grotendeels af op de St. Vladimir Academy in Montana. Hier worden veel Dhampiers en Moroi's door hun ouders 
naartoe gestuurd om lessen te volgen. Daarnaast is het één van de best beveiligde plek voor hun kinderen (of toch niet?). De Dhampiers worden daar opgeleid om Moroi's te beschermen, onder de mantra: ''Zij komen eerst''. In de bovenbouw wordt hen ook geleerd hoe ze Strigoi moeten doden. Moroi's krijgen meer inzicht in hun magische element: vuur, water, aarde, lucht en een voor velen nog onbekende element die niet veel Moroi's bezitten.

Strigoi's zijn erop uit om de Moroi's, en in het specifiek de royals, te veranderen in Strigoi. Omdat Lissa de enige levende Dragomir is, zijn de Strigoi's in het specifiek uit op haar. Als Lissa vermoord of veranderd wordt, is er één royal familie minder. St. Vladimir is voor de Strigoi een geweldige plek om Moroi's te kunnen veranderen, maar de academie wordt beschermt door een muur van magie en guardians (afgestudeerde Dhampiers). Daarnaast kunnen Strigoi niet tegen zonlicht.


Dan zijn er nog de gewone mensen. Sommigen zijn ''feeders'' die hun bloed doneren aan de Moroi, anderen weten niet van het bestaan af en een andere groep wil voor eeuwig leven en staan in dienst van de Strigoi. 


In het boek leer je veel nieuwe mensen kennen en het verhaal is totaal niet saai. De meiden maken veel mee, reizen en staan soms voor moeilijke en onmogelijke situaties. Wat ik heel fijn vind, is dat ik geen moeite had met alle informatie die in het boek gegeven wordt. Soms heb ik moeite met veel namen, maar dat was binnen deze serie absoluut niet het geval. Ook niet als ik een boek al heel lang niet meer aangeraakt had. Daarnaast legt Richelle alles kort en bondig opnieuw uit in het volgende boek, waardoor je vrijwel zonder het eerste boek gelezen te hebben, bijvoorbeeld aan het tweede of het derde boek kunt beginnen.


Het boek lijkt soms heel voorspellend, maar juist dan wordt het spannend. Mijn voorspellingen zijn vrijwel nooit uitgekomen en dat vond ik best frustrerend, maar achteraf het meest geweldigst aan de serie. Ik ben verslaafd en kan niet wachten op een zevende deel, maar ik denk dat ik mijn hoop op moet geven. 


Like mijn pagina op Facebook en op Bloglovin om op de hoogte gehouden te worden. Op mijn Instagram en Tumblr plaats ik meestal veganfood pictures.

Reacties

Populaire posts