Veganistisch recept | Pompoen puree


Morgen is het pasen. Normaal staat dat in het teken van eieren, maar als vegan zit je daar natuurlijk niet op te wachten. Hoewel pompoen een herfst- en wintergroente is, kleurt het oranje wel leuk op je bord tijdens deze dagen. Omdat het recept een zoete smaak heeft, zullen kinderen waarschijnlijk hun vingeres hierbij aflikken.

Om eerlijk te bekennen, heb ik dit recept gister voor het eerst uitgeprobeerd. Ik ben normaal van vast voedsel, maar om een uitdaging aan te gaan wilde ik toch een keer iets gepureerd proberen. Het seizoen van de pompoen is bijna afgelopen en omdat ik echt dol ben op pompoen, moest ik dit gewoon proberen. Bovendien dacht ik: stel dat ik het lekker vind, dan kan ik het net zo goed meteen filmen en delen op mijn blog. Goed gegokt :D.



Wat heb je nodig (1 persoon):
♦ Oranje pompoen
♦ Zoete aardappel
♦ Chilipoeder
♦ Oven
Staafmixer, blender of keukenmachine

 Verwarm de oven voor op 225 graden. Snij de pompoen door de helft en verwijder de pitten uit één van deze helften. De andere helft kun je inpakken met vershoudfolie en bewaren in de koelkast. Snijd daarna 450 gram pompoen in partjes en leg deze op een bakplaat of bakpapier en plaats deze voor zo'n tien minuten in de oven.

2  Schil een zoete aardappel (of niet als je de schil lekker vindt. In de video heb ik de zoete aardappel ook niet volledig geschild). Snij deze vervolgens in plakjes en doe deze na zo'n tien minuten ook in de oven. Samen met de pompoen bak je de zoete aardappel zo'n 25 minuten gaar.

Let op: mijn combimagnetron is warmer dan een hetelucht oven. Als ik namelijk bij mijn ouders ben, moet ik langer wachten tot iets klaar is dan in mijn oven. Kijk zelf even door met een vork te prikken of de pompoen na 25 minuten gaar is.

3  Als de pompoen en de zoete aardappel gaar zijn, doe deze dan in een pan of mengkom en pureer deze een beetje met een staafmixer. Een keukenmachine of hoge snelheidsblender kan ook werken. 

4 ♦ Voeg vervolgens naar eigen smaak chilipoeder toe. Chilipoeder gebruik ik bijna dagelijks en vind ik lekker, dus ik gebruik ongeveer een eetlepel. Ook gebruik ik nog zo'n 30 gram taco saus. In een eerdere blog heb ik uitgelegd waarom ik deze saus ideaal vind. Vervolgens pureer je alles tot een glad goedje.

En klaar is kees!

Serveer met bijvoorbeeld sla of brood. Het lekkerste vind ik het om wat mengsel op een slablad te scheppen en vervolgens af te happen. Een soort pompoenwrap met sla. 


Laat me weten wat jullie ervan vonden, vind ik leuk om te horen!
Like mijn pagina op Facebook en op Bloglovin om op de hoogte gehouden te worden. Op mijn Instagram en Tumblr plaats ik meestal veganfood pictures.

Reacties

Populaire posts