Olie-vrije frietjes uit de oven // Fries to the next level


Frietjes zijn mijn favoriete variant van aardappels. En nog makkelijk ook: snijden, kruiden erover en in de oven. Maar sinds kort heb ik ontdekt hoe ik mijn frietjes nóg lekkerder kan maken. 

Zoals de meesten wel weten probeer ik zo min mogelijk olie te consumeren. Niet omdat ik bang ben voor vet, maar ik mijn vet liever haal uit voedingsproducten. Denk aan avocado, noten, zaden en andere bronnen waar je vitaminen en mineralen uit kunt halen. Olie is niks minder dan lege calorieën. Zonde en koken kan prima zonder olie. Ook mijn frietjes uit de oven.


Hoe maak ik zo nog lekkerder? Zoals ik hierboven al genoemd heb, snijd ik de (zoete) aardappels in frietjes nadat ik de aardappels gewassen heb, strooi ik er kruiden overheen en bak ik ze 25 minuten in mijn combi-magnetron op 225 graden en 360 watt. Voor een gewone oven geldt voor 25 minuten een voor verwarmde oven op 220 graden óf 30 minuten bakken op 200 graden.

Sinds kort voeg ik daar een stap aan toe: de frietjes eerst 5 - 10 minuten stomen of koken. Persoonlijk kies ik altijd voor stomen, omdat de vitaminen dan beter behouden blijven. Daarna doe ik de frietjes in een kom, voeg ik kruiden toe en leg ik ze op het rooster van de oven. Als je de frietjes eerst stoomt of kookt, blijven de kruiden namelijk beter plakken aan de frietjes. Het zorgt ervoor dat de korst krokanter is en de binnenkant lekker zacht. Kruiden die ik gebruik zijn ui- en chilipoeder. Zoete aardappelfrietjes vind ik al lekker zonder kruiden. Welke kruiden vinden jullie lekker op frietjes?

Like mijn pagina op Facebook en op Bloglovin om op de hoogte gehouden te worden. Op mijn Instagram en Tumblr plaats ik meestal veganfood pictures.

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts