Lasagne met eigengemaakte tomatensaus en bonen


Twee weken geleden maakte ik voor het eerst veganistische lasagne en dat deelde ik met jullie in mijn vlog. Velen van jullie zijn erg benieuwd naar het recept. Ik beloofde dan ook het recept dit weekend klaar te hebben. Dit recept bestaat uit weinig ingrediënten en is glutenvrij als je glutenvrije lasagnebladen gebruikt.

Ik heb een kleine ovenschaal (21 x 15 cm), waardoor ik per laag maar één lasagneblad kan gebruiken. Als je een grotere schaal hebt, kun je de schaal gewoon volledig dekken met lasagnebladen zoals je normaal gesproken doet. Dit recept is ook gebaseerd op 1 tot 2 personen, kook je voor meer personen, verdubbel dan de ingrediënten.

Ik vind rode kidneybonen lekker, maar probeer gerust een ander soort bonen als je die lekkerder vindt. Of het werkt, weet ik niet, maar daar kom je maar op één manier achter.

Ik raad jullie aan het filmpje te bekijken, omdat het best moeilijk was de beschrijven wat je precies moet doen.




Benodigdheden voor 1-2 personen:
 Glutenvrije of volkoren lasagnebladen
 250 gram rode kidneybonen
 15 gram (bevroren)boerenkool
 4 trostomaten
 Kruiden naar eigen smaak
 Edelgistvlokken (ook wel bekend als nutritional yeast)
 Tomatensaus met uitjes (ik gebruik Mesa Mexicana Taco Saus)
 Ovenschaal

Verwarm de oven alvast voor op 185 graden en ontdooi eventueel de boerenkool. Mijn combimagnetron hoef ik niet voor te verwarmen.

 Zet de rasp in een kom en rasp de tomaten met de grote gaten tot een soort puree. Je kunt de tomaten met platte hand raspen, want het vliesje van de tomaat beschermt je hand (kijk wel uit dat je niet te hard raspt op het einde, want het kan toch een keer mis gaan en dat willen we niet). Bewaar de vel van de tomaten en snijd deze in kleine stukjes. De saus is nu nog niet klaar, maar die maken we later af. We hebben deze tomatenpuree eerst nog nodig.

Bonenmengsel
 Was de rode kidneybonen onder de kraan en stamp ze vervolgens kapot met een vork, een stamper, spatel of iets anders waarmee je kunt stampen. Ik pureer ze niet, want ik vind de bonen qua smaak lekkerder als er nog een bite aan zit. Voeg vervolgens de (ontdooide) boerenkool en twee eetlepels van de tomatensaus toe. Meng alles tot het smeuïg is. Je kunt altijd nog meer saus toevoegen als je het mengsel nog te dik en niet goed uitsmeerbaar vindt.

Saus
 Voeg de stukjes tomatenvel toe aan de saus met twee eetlepels taco saus. Dit hoef je niet te doen, maar het maakt de saus wat dikker en er zitten dan wat uitjes en andere ingrediënten bij in. Je kunt de tomatensaus ook enkel op smaak brengen met kruiden.

Lasagne
 Vul de ovenschaal rijk met een laag tomatensaus. Doe je er te weinig tomatensaus in, dan loop je kans dat het onderste blad(en) nog een beetje hard blijft (zoals bij mijn eerste keer). Vervolgens voeg je een laag bonenmengsel toe en smeer deze goed uit. Dit kan wat werk zijn, maar dat is het waard! Daarover giet je een kleine laag tomatensaus gevolgd door een laag lasagnebladen en weer een klein laagje tomatensaus. Smeer daar weer een laag bonenmengsel overheen. Leg een laag lasagnebladen bovenop het bonenmengsel en besmeer deze rijkelijk met tomatensaus gevolgd door weer een laag lasagnebladen. Voeg nu weer een laag met lasagnebladen toe en bedek deze met het laatste beetje bonenmengsel en als laatste de tomatensaus. 

Mocht je nog saus en bonenmengsel overhouden, ga dan gewoon door tot het op is. In mijn geval was de saus tussentijds op. Dit kun je heel simpel oplossen door nog een tomaat te raspen en het vel in stukjes te snijden en toe te voegen.

 Als alles op is, kun je de lasagne eventueel nog versieren plakjes tomaat. Als laatste heb ik er chilipoeder en edelgistvlokken overheen gestrooid. Edelgistvlokken hebben een beetje een noot/kaas-achtige smaak en zitten vol goede vitaminen en mineralen.

Zo ziet het eruit voor de oven

 Gaar de lasagne 35 minuten in een voorverwarmde oven op 185 graden of als je een combimagnetron gebruikt op 180 graden en 350 watt. (Mijn combimagnetron is altijd wat warmer dan een gewone oven.)

Zo kwam de lasagne uit de oven
Maak je één van mijn recepten, plaats de foto dan op social media en tag mij erin. Ik ben erg benieuwd of mijn recepten in de smaak vallen!

Like mijn pagina op Facebook en op Bloglovin om op de hoogte gehouden te worden. Op mijn Instagram en Tumblr plaats ik meestal veganfood pictures.
Ik heb tegenwoordig ook Snapchat: xlucindaaaa.

Reacties

Populaire posts