Gestoomde groente met couscous | Snel & Simpel


Als je een avond niet veel tijd of zin hebt om te koken, is dit recept ideaal om te maken. Binnen vijftien tot twintig minuten staat er een lekkere verse maaltijd op tafel.

Eerder heb ik met jullie al mijn recept voor hartige havermout gedeeld. Deze is ook klaar in een handomdraai. Voor dit recept stoom ik mijn groente, maar je kunt de groente ook prima in de pan bereiden, de couscous toevoegen als deze klaar is en alles door elkaar roeren. 

Zelf gebruik een stoompaninzet van de Ikea, hartstikke goedkoop en werkt geweldig. Je moet er iets minder water in doen dan de hoogte van de inzet, zodat het water de groenten niet kan raken tijdens het koken. 




Benodigdheden voor 1 persoon:
♦ 75 gram couscous
♦ Romaine sla
♦ (Zoete punt-) paprika
♦ Chilipoeder 
♦ Champignons
 Mais
♦ 75 ml water
♦ Tomatensaus met uitjes (ik gebruik Mesa Mexicana Taco Saus)
♦ Stoompan(inzet)
 Evt. koude groente (tomaat/komkommer o.i.d.)

 Zet de waterkoker aan en snijd de groente in stukjes. Doe de paprika in een stoompan of bereid deze in een koekenpan met een beetje water. De totale stoomtijd is 10 minuten.

Hoeveel groente je wilt gebruiken, verschilt per persoon. Zelf heb ik een hele zoete puntpaprika, zo'n 200 gram champignons en 90 gram mais gebruikt. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die deze hoeveelheid teveel vinden. Daarom zou ik voor mensen die niet zo van veel groente houden aanraden om halve paprika, 100 gram champignons en 75 tot 90 gram mais toe te voegen. 

 Doe de couscous in een schaal(tje) en voeg er evenveel ml water aan toe en laat de couscous het water opnemen. Dit duurt zo'n 10 minuten. Je kunt de couscous ook koken in water, maar deze optie is sneller en veroorzaakt minder afwas.
 Voeg champignons en mais toe als de paprika zo'n 6 minuten stoomt en laat de groente nog 4 minuten gaar stomen. 

♦ Snijd ondertussen koude groente zoals tomaat of komkommer en was de sla

♦ Als de couscous al het water heeft opgenomen, kun je deze op smaak brengen met chilipoeder of andere poeders. Strooi er wat poeder overheen en roer de couscous los.

♦ Tijd om te serveren en nog een lekkere saus toe te voegen. Ik serveer de romaine sla altijd heel, zodat ik er wat mengsel in kan scheppen en af kan happen.

Like mijn pagina op Facebook en op Bloglovin om op de hoogte gehouden te worden. Op mijn Instagram en Tumblr plaats ik meestal veganfood pictures.

Reacties

Populaire posts