Dadel-aardbeientaart met kokos | veganproof



Voordat ik naar Spanje ging, had ik mijn ouders al beloofd om een taart voor hen te maken die veganproof is. Helaas kon ik dat niet redden, maar ik bleef ze wel meer en meer informatie sturen over waarom mensen voor een goede gezondheid (in het speciaal voor hun gezondheid) het beste veganistisch kunnen gaan leven en welke voordelen dit heeft voor dieren, de wereld en het milieu. Vorige week maakte ik dan eindelijk de taart en heb het recept voor jullie klaar staan.

De taart is grotendeels gebaseerd op het recept van I Love Health. Hier en daar heb ik wel wat aanpassingen gedaan. Bijvoorbeeld door de suiker eruit te halen en geen boekweit te gebruiken. Havermoutboekweitkoekjes was bij ons namelijk niet zo'n groot succes. Daarnaast gebruikte ik ahornsiroop.



Wat heb je nodig?
voor de bodem

9 zachte (Medjoul) dadels
50 gram kokosrasp
75 gram havermout

voor de karamellaag
230 ml water
12 zachte (Medjoul) dadels
2 gebroken of blond lijnzaad
1 eetlepel ahornsiroop

voor de topping 
Aardbeien
Kokoschips of kokosrasp
Moerbeien

 Doe alle ingrediënten voor de bodem in je keukenmachine of blender en blend tot alles aan elkaar plakt. Dit is redelijk wat werk. Wanneer het ‘deeg’ nog niet kleverig genoeg is, voeg je nog wat dadels toe en eventueel een beetje water.

Verdeel het deeg over de bodem en druk goed aan.

Zet de vorm in je koelkast terwijl je de karamellaag maakt. 

Doe alle ingrediënten voor de karamellaag in je keukenmachine of blender en laat deze draaien tot er een zachte karamel ontstaat. Deze substantie ziet er een beetje papperig uit.

Smeer de karamel over de bodem en zet de taart vervolgens een uurtje in de vriezer zodat de karamel laag hard wordt. (Ik had het in de koelkast gezet i.p.v. de vriezer.)


Versier de taart met wat lekkers. Bijvoorbeeld aardbeien, kokos en moerbeien.


Like mijn pagina op Facebook en op Bloglovin om op de hoogte gehouden te worden. Op mijn Instagram en Tumblr plaats ik meestal veganfood pictures.

Reacties

  1. Boekweit heeft wel een apart smaakje, als je dat niet gewend bent is het vast schrikken. Veder moet ie haast wel lekker zoet geweest zijn met al die dadels.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja klopt, schrikken misschien niet, maar wel apart. Havermout-boekweitkoekjes vonden we minder lekker dan alleen met havermout, dus dan is de keus snel gemaakt. Iedereen vond het lekker! De eerste hap was wel wennen, vonden de meesten. Maar zei eten normaal gesproken ook gewone non-vegan taarten.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts