Quinoa ballen met champignon en paprika

Veel mensen hebben het idee dat veganisten heel weinig kunnen eten. Maar het tegendeel is waar. Zo heb ik in de kerstvakantie quinoa balletjes gemaakt. Ze smaken niet als gehaktballen, maar sommige veganisten noemen deze ballen gehaktballen zonder vlees.

Wat heb je nodig?
1 teen knoflook
90 gram quinoa
100 gram champignon
75 gram (zoete punt)paprika
10 gram (blond)lijnzaad
1,5 - 2 eetlepels tomatensaus (ik heb bio + passata gebruikt)
Chili poeder
Kerrie poeder
Oven
Bakpapier
(Naar smaak kun je ui toevoegen)

Ik gebruik geen olie, maar in alle andere recepten voor 'quinoa balls' wordt olie  wel toegevoegd aan het recept. Ik denk dat de ballen dan beter blijven plakken. In mijn geval vallen de ballen sneller uit  elkaar als je ze doormidden snijdt. 

1  Zet een pan (ruim gevuld met water) op en voeg de quinoa toe en laat dit zo'n 12 minuten koken. 

2  Snijdt de champignons en paprika in kleine blokjes en doe die samen met een fijngesneden teentje knoflook in een koekenpan. Olie heb je niet nodig, je kunt het prima met een beetje water roerbakken. Doe dit zo'n 5 minuten. Wil je toch liever olie gebruiken, gebruik dan een eetlepel olie. Voeg daarna de tomatensaus en kruiden toe die je wilt gebruiken. In mijn geval had ik een beetje chilipoeder en kerrie poeder gebruikt.

Ik had te weinig kruiden gebruikt, want ik vond de balletjes nog een beetje flauw smaken. Je kunt er ook voor kiezen om ui, meer knoflook en/of meer groente toe te voegen.

3  Verwarm de oven voor op 200 graden. Voeg de quinoa en het lijnzaad toe aan de pan als de quinoa klaar is met koken en je deze afgegoten hebt. Roer alles goed door en laat de mix afkoelen. Roer de mix tussendoor goed door,  daardoor wordt het plakkeriger.

4  Als de mix goed afgekoeld is, kun je balletjes maken ter grootte van een golfbal. Mijn mix was nog te warm op het moment dat ik dit probeerde en geloof me, dat vinden je handen niet zo leuk!
Zien jullie de hema tas?
Plaats daarna de balletjes zo'n 20 tot 25 minuten in de oven. Je kunt ervoor kiezen om de balletjes nog extra in te sprayen of in te vetten met olie, maar het is niet nodig. Het kan wel zo zijn dat de balletjes dan beter één geheel zijn of blijven. 
5  Haal de balletjes uit de oven en serveer ze bijvoorbeeld bij een salade, op stokbrood, met crackers of waar je ze ook bij zou willen serveren met eventueel een heerlijk sausje. Als het goed is, is de korst lekker knapperig.
Ik ben heel erg benieuwd wat jullie ervan vinden. Heb je het al een keer gemaakt, dan zou ik graag willen weten of je het met olie hebt gemaakt en of de ballen daardoor inderdaad beter één geheel blijven.

Reacties

Populaire posts