'Als ik het niet deed zou ik gelijk aankomen, zou ik niet perfect en mooi kunnen zijn'

Het is inmiddels ruim zes jaar geleden dat ik begon met afvallen. Ik deed het heel optimistisch, misschien een beetje té optimistisch. Gezonder eten en meer bewegen waren mijn houvast. Uiteindelijk sloeg ik door op beide gebieden. Het gevolg een eetstoornis en bewegingsdrang. Een paar dagen geleden, 1 januari 2016, heb ik één van de moeilijkste beslissingen genomen in mijn leven. Althans zo voelt het op dit moment. Het houdt me bezig, het maakt me bang en het is een enorme strijd.

De reden voor mijn beslissing zijn video’s van meiden, toevallig ook veganistisch, met hun verhaal over het verliezen én terugkrijgen van hun menstruatie. Ik ben me bewust dat een meid zolang ze ondergewicht heeft, niet ongesteld kan worden. Mijn menstruatie is al zo’n vijfenhalf jaar weg. Dit kon me hele lange tijd niet schelen en op het moment dat ik me er wel zorgen over ging maken, speelde de eetstoornis nog steeds een te grote rol om daadwerkelijk actie te kunnen ondernemen. Want ja, na bijna zes jaar geen menstruatie te hebben gehad, is de kans wel heel klein dat je het terug krijgt.

In deze video’s vertellen die meiden dat één van de belangrijkste dingen om je menstruatie terug te kijken is het stoppen met sporten – althans de meesten raden je aan compleet niet te sporten. Daarnaast raden ze je stuk voor stuk aan om meer te gaan eten, het percentage vet dat je binnenkrijgt te verhogen, stress te vermijden en dat een nachtrust van minimaal acht uur ontzettend belangrijk is. Mijn hoop op het terugkrijgen van mijn menstruatie was weer een beetje terug. Niet alleen om in de toekomsteen gezinnetje te kunnen stichten, maar ook omdat het hebben van de menstruatie betekent dat je lichaam gezond is. Bovendien zorgt oestrogeen voor sterke botten, wat uiteindelijk ook erg belangrijk is.

 
Wat me het meest aangreep was het verhaal over het uitputten van je lichaam door te ‘restricten’ om vervolgens wel weer te gaan eten, maar je lichaam nooit de mogelijkheid te geven om te herstellen en te rusten door obsessief te gaan sporten. Alle energie die je dan tot je neemt, gaat niet naar het herstel van je lichaam, maar naar het sporten. Dat gaf me inzicht. En het lijkt wel alsof steeds meer bij me binnenkomt sinds ik veganistisch ben, dingen die je me een half jaar geleden echt niet kon verkopen. Ik ben bewuster bezig met mezelf, mijn lichaam en mijn omgeving.

Als ik kijk naar mijn eigen bewegingsdrang, dan is het om eerlijk te zijn ook te gek voor woorden. Sporten met ondergewicht heb ik al die tijd al gedaan. Ik wilde (en wil nog steeds) voorkomen dat ik weer dik word. Bovendien wordt sporten overal gepromoot, dus het was toch juist gezond wat ik deed? Toch had ik wel vaak van die momenten dat ik dacht ‘’het gaat niet’’, maar mijn eetstoornis en wilskracht zeiden ‘’je moet’’. Als ik het niet deed zou ik gelijk aankomen, zou ik niet perfect en mooi kunnen zijn. Zo heb ik bijvoorbeeld mijn rug een aantal keer flink kapot gehad, omdat niets mijn botten kon beschermen tegen de ondergrond, omdat zelfs een yoga mat nog te hard voor mij was en nog steeds is om eerlijk te zijn.

Ik weet niet meer wanneer ik ermee ben begonnen, maar zolang ik me kan herinneren sportte ik zeven dagen in de week: 3 keer hardlopen, 3 keer resistance training en 1 dag Poweryoga en HIIT-training. Daarnaast loop ik ook elke dag en fiets ik naar school als ik lessen of andere afspraken heb. Opstaan voor vijf uur ’s ochtends om te kunnen ontbijten, sporten en me klaar te maken was geen zeldzame gebeurtenis. Of bijvoorbeeld midden in de nacht nog wandelen, omdat ik er overdag geen tijd voor had. Rugpijn dat had en heb ik bijna iedere dag.
Afgelopen kerstvakantie kwam ik ’s ochtends mijn bed niet meer uit, sliep ik door de wekker heen. Ik was gewoon op. Ondanks dat probeerde ik koste wat het kost gewoon elke dag te sporten en te wandelen. Met succes. Maar me focussen op school lukt al heel lang niet, omdat alles in mijn hoofd nog steeds een rotzooitje is. Ik eet wel, maar eten, en dan vooral calorieën – houdt me bezig. Natuurlijk naast het invullen van mijn dag met sporten, wandelen en de rest wat er nog bij komt. Ik kon deze vakantie daarom ook weinig doen voor school, iets waar ik me nu dan weer zorgen over maak met de komende toetsweek en opdrachten die we moeten inleveren.

Maar goed. Even terug naar mij beslissing. Ik had dus al heel veel van die video’s over menstruatieverlies beken en ze deden me eerder niks, ik geloofde niet wat er verteld werd. Het zou allemaal wel goed komen. Tot ik rond oud & nieuw en op nieuwjaarsdag weer video’s over hetzelfde onderwerp bekeken had. In bijna alle video’s werd sporten als je herstellende bent van een eetstoornis afgeraden. En it makes sense, alles wat ze zeiden. (Hoewel er hier en daar toch nog een paar tussen zitten die wel degelijk sportte in hun herstel, waardoor ik toch weer denk dat ik door moet gaan. Alleen sommigen hadden hun menstruatie maar een korte periode verloren.)

Ik gaf mezelf een paar keuzes: zo doorgaan en mezelf voor de gek zoals ik de afgelopen 6 jaar al heb gedaan, stoppen met sporten vanaf maandag (omdat ik mezelf op maandag altijd weeg en zo de controle op mijn gewicht kan behouden) of ik stop meteen vanaf die dag. Dat laatste werd het. Waarom wachten op schijncontrole? Waarom niet gewoon meteen? Op een historische dag, de eerste dag van het nieuwe jaar.  

Oké… stoppen met sporten. Ja het klinkt zo makkelijk, maar dat is het absoluut niet voor mij en een hoop andere meiden met bewegingsdrang. Zo ben ik de afgelopen dagen dezelfde hoeveelheid calorieën blijven eten, maar dat valt zwaar. Elk moment van de dag denk je: zal ik toch weer sporten? Want ik moet het verbranden. Zal ik toch minder gaan eten? Hoe gaat mijn lichaam eruitzien? misschien wel buitenproportioneel of met ontzettend dikke heupen of een bolle buik? Wat zal de reactie zijn van mensen om me heen als ze me zien veranderen? En alle spieren die ik opgebouwd heb moet ik straks allemaal weer opnieuw kweken. Als ik überhaupt weer de kracht vind om het sporten te hervatten (waar ik ook bang voor ben). Ondanks dat ik feitelijk wel weet dat mijn gewicht niet ver verwijderd is van het gewicht waarop ik opgenomen moest worden in het ziekenhuis, voelt het voor mij alsof de buitenwereld vindt dat ik er goed uitzie. Niet te dun of te mager, gewoon goed of zelfs als meid met dikke benen of een dikke buik.

Mijn strijd is momenteel om sterk te blijven. Om te vechten tegen de akelige gedachtes die de hele dag door mijn hoofd spoken. Want hoewel ik weet dat er maar een paar dagen verstreken zijn, voel ik me verschrikkelijk. Als ik in de spiegel kijk, lijkt het voor mijn gevoel al duidelijk zichtbaar dat ik de afgelopen dagen niet gesport heb en ‘teveel’ gegeten heb. Mijn twijfel of ik toch niet moet gaan sporten omdat andere meiden met ondergewicht het ook doen is ook aanwezig. Maar ik moet proberen mijn doel voor ogen te houden: gezond en mooi worden, mijn menstruatie terugkrijgen en mijn lichaam rust gunnen na de afgelopen jaren waarin ik mezelf uitgeput heb.

Ik kan je aanraden als je zelf ook ondergewicht hebt om onderstaande video's te kijken. Er is zoveel reden om wel te vechten voor een gezond lichaam. Hoe bang je ook bent, die angst is niet reëel, want als ik naar die meiden kijk, zie ik ontzettend mooi meiden die vol in het leven staan en weer kunnen genieten. Niet langer meiden van wie alle botten zichtbaar zijn, de ogen ingevallen zijn en bij wie het lijkt alsof ze elk moment om kunnen vallen.

Een aantal video's
♦ This Girl Audra, Audra heeft zo ontzettend veel verstand over eetstoornissen, stress etc. Check haar video's!
♦ Deze en deze (vanaf ongeveer) 3:40 van Applesandamanda's
♦ Deze video van Madison Bailee <3

Ik vind deze meiden zo ontzettend inspirerend. En ik hoop dat ik meiden kan helpen & inspireren met mijn verhaal.

Reacties

  1. Ik ben veel te zwaar en heb regelmatig afvalpogingen gedaan waarna ik weer aankwam. Ik stopte met mijn pogingen want zo had het geen zin. Ik weet niks van eetstoornissen. Maar ik weet wel dat je niet zo moet twijfelen over of je wel mooi genoeg bent. Laat je niet gek maken door modebladen waarin de perfecte vrouw de perfecte kleding draagt. Jaren geleden hoorde ik dat maatje 38 de ideale maat is. Dat is bullshit. Je bent perfect met een lichaam en kleding waarin je je goed voelt. Want als je je goed voelt in je lichaam en kleding straal je dat uit, en dat zullen mensen waarderen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Mira,

      Wat een ontzettend lieve reactie! Hoe heb je geprobeerd af te vallen? Met diëten en dat soort dingen? De beste manier om te veranderen door je eetpatroon volledig te veranderen en meer te sporten. Wat veel mensen denken, het afvallen door te diëten, is ten eerste ontzettend slecht en ten tweede een makkelijke manier om weer terug te vallen. Je lichaam heeft gewoon voldoende calorieën nodig om goed te functioneren. Dat zijn dus minimaal de 2000 calorieën die het voedingscentrum voorschrijft. Als je daarnaast nog sport heb je dus meer nodig.

      Hetzelfde geldt voor jou! Je bent een ontzettend lief persoon en goed zoals je bent. Doe alles wat je wilt vol overgave en doe vooral de dingen die jij leuk vindt. Maak keuzes omdat jij erachter staat en niet voor een ander. Je bent perfect of je nou klein of groot bent, dik of dun, blank of zwart. Je mag er zijn en dat moet je onthouden.

      Liefs,
      Lucinda x

      Verwijderen
    2. Je mag me trouwens altijd schrijven als je ergens mee zit! Ik help je graag!

      Verwijderen
  2. Wat ben jij ontzettend dapper. Dapper dat je het gevecht tegen je eigen gedachten aangaat, en dapper dat je er zo eerlijk over bent. Ik ken je verder niet, maar dat maakt je in mijn ogen al een prachtig mens <3 los van hoe je eruit ziet. Ik hoop dat je dat ooit ook van jezelf kan zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Jantine,

      Wat een lieve reactie! Dat doet me zo goed! Ik hoop dat je ook van jezelf kunt zien dat je een geweldig persoon bent. <3

      Liefs,
      Lucinda

      Verwijderen
  3. Het duurt geloof ik 3 weken om je lichaam een nieuwe gewoonte aan te leren of een andere af te leren. Geduldig doorzetten en toch bezig te blijven (om je gedachten los te laten). Je bent niet je gedachten je bent veel meer dan dat. Ik zeg het ook tegen mezelf hoor want ik heb een alcohol verslaving en een eetverslaving. Het verslavingsgen zit in mij. Wij zijn met veel! XXXXXXXX

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hartstikke bedankt voor je reactie! Dat het drie weken duurt, wist ik niet. Wel dat je er langere tijd aan moet wennen, überhaupt bij een verandering.

      Ahh wat ontzettend lief! Ik weet dat ik meer ben, maar het voelt niet altijd zo. Ook doordat sommige mensen in mijn omgeving me soms mijden doordat ze me kennen van toen het nog heel slecht ging.

      Hoe gaat het nu met jou eet- en alcoholverslaving? Kan ik je ergens bij helpen? Je bent het waard, jij kunt er ook tegen vechten.
      Dat het in je zit, wilt niet zeggen dat je er niet vanaf kunt komen. Ik geloof in je.

      Dikke knuffel van mij
      xxx

      Verwijderen
  4. Ik denk ook dat je maar op een manier ergens mee kunt starten en dat is door het gelijk te doen. Super knap dat je deze knop bij jezelf hebt weten om te zetten en ik hoop dat hij zo blijft staan! Ik snap dat het heel erg moeilijk en lastig is. Ik heb zelf geen eetstoornis maar zit wel met een chronisch ziek lichaam. Mijn gedachten en wat ik zal moeten doen hebben ook jaren niet op één lijn gezeten en dat veranderen heeft een lange adem nodig gehad. Ik ben blij om te lezen dat je voor je eigen gezondheid kiest en ik hoop van harte dat jou meest vrouwelijke kant van een lichaam weer gaat functioneren. Stoer én dapper! Ik wil je heel veel succes toewensen en kracht in de momenten waarop je het moeilijk hebt. Ik hoop dat je jezelf er steeds weer van kan overtuigen dat je het juiste aan het doen bent, ondanks dat het niet makkelijk is om je lichaam te zien veranderen. En hopelijk ga je het spiegelbeeld van een gezond lichaam zo omarmen dat je nooit meer anders wilt <3 Ik kan en mag niet sporten (inspanningsintolerantie) en daar heb ik het jaren enorm moeilijk mee gehad. Nu heb ik mijzelf omarmd en geleerd dat een redelijk gezond lichaam zoveel belangrijker is dan dun zijn en hele dagen ziek op bed liggen. Ik heb al teveel gemist van dit mooie leven en wens jou de kracht toe om jou dromen te plukken en te verwezenlijken!

    Liefs,
    Linda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wauw linda, wat een mooi en openhartige reactie! Ik vind het mooi om te lezen dat je durft te schrijven over je eigen strijd! Welke chronische ziekte heb je als ik vragen mag? Dat je de kracht hebt weten te vinden om jezelf te omarmen, om van jezelf te kunnen houden, vind ik ontzettend dapper! Dat is uiteindelijk het meest belangrijke in je leven en leer je ook pas als je ouder wordt. Je bent echt een enorm sterke en dappere vrouw. Ik heb heel veel bewondering voor je! Je bent een prachtmens <3.

      Zelf ben ik ook al jaren aan het strijden met verschillende terugvallen die ik gehad heb. Maar het komt wel goed, daar heb ik vertrouwen in. Het is niet makkelijk, maar het komt goed!

      Liefs,
      Lucinda

      Verwijderen
  5. Ik heb echt diep respect voor je dame! je bent dapper en sterk, en vooral die laatste, misschien voelt dat nu wel niet zo, maar wat ben jij sterk, ik hoop dat je dat zelf op een gegeven moment ook kunt zien! probeer je zelf leuke dingen te laten doen, I dunno ga lekker op pinterest boards maken voor een nieuwe deco van je kamer, ga scrapbooken, ga lekker crea aan de slag met iets waar je blij van word. jij komt er wel! ik geloof in je! liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Ashley,

      Bedankt voor je lieve reactie, dat doet me goed! Bedankt voor je tips, ik ben zeker dol op creatief zijn, maar school vergt nu ook veel tijd. Ik geloof ook in jou! Je bent een ontzettend lief persoon <3 xx

      Verwijderen
  6. Veel succes. Je kunt het. Vind die moed en zoek dingen die jou inspireren. Misschien is er iemand in je omgeving die jou kan leren piano spelen. Het is een actieve hobby maar je bent niet aan het afvallen. Heeeeel veel succes!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ahh, bedankt voor je lieve reactie! Piano spelen lijkt me geweldig! Ik heb ook een keyboard, maar daar heb ik in mijn kamer geen ruimte voor. Muziek is een deel van mijn leven. Jij ook succes met alles wat je in je leven wilt bereiken! x

      Verwijderen
  7. Heeeeel veel succes en doorzettingsvermogen gewenst voor jou

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat goed Lucinda!! Superknap van je. Ga zo door, dit is de enige manier om er bovenop te komen. Probeer trots op jezelf te zijn! Liefs, Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Trots op jou! Je bent een krachtig persoon. Vertrouw op die kracht. Je bent ook een super mooi persoon, met een heftig verhaal. Ga zo door en je wordt in mijn ogen krachtiger en mooier! Liefs Susan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hee Susan, wat een mooie woorden! Die doen me heel erg goed. Je bent een prachtmens. Liefs Lucinda

      Verwijderen
  10. Wat een dapper en goed besluit. Je bent prachtig en zal alleen maar mooier worden, alleen moet je het punt eerst bereiken om dat te gaan zien. Er is zoveel meer moois in het leven waar je van kan gaan genieten, waar een eetstoornis heel lang in kan belemmeren. Als je het stapje voor stapje durft los te laten, kan en mag je echt gaan léven. Heel veel succes en kracht toegewenst. Je kunt het!
    Liefs X Stella

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hee Stella,

      Wat een enorm lieve reactie <3!
      Het klinkt alsof je de positieve kanten van leven zonder een eetstoornis zelf heb mogen ervaren. Als dat klopt, dan ben ik ook ontzettend trots op jou.
      Je bent in ieder geval een persoon met een warm hart <3

      Liefs,
      Lucinda

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts