Steel cut oats | review & receptje


Ik heb al een aantal keer op internet gelezen dat steel cut oats (havergrutten) beter voor je zijn dan de gewone havervlokken, omdat deze minder bewerkt zijn. Vaak krijg ik ook last van mijn buik als ik havervlokken gegeten heb. Deze week vond ik de havergrutten bij Ekoplaza. Ik kon het niet laten om ze voor jullie te koken en te delen wat ik ervan vind.


Deze havergrutten zijn een samenwerking tussen Havermoutje en De Halm. Mocht je nog meer haver inspiratie willen, op de site van Havermoutje staan nog heel veel leuke recepten!

Mijn receptje:

Wat heb je nodig?
 Steel cut oats
 Courgette
 Ongezoete amandelmelk (of een andere plantaardige melkvariant)
 1 Rijpe banaan
 1 Rijpe mango
Kaneel

 Doe 1/2 cup (90 gram) steel cut oats in een pannetje samen met 1/2 cup (100 ml) plantaardige melkvariant, 1 geprakte banaan en geraspte courgette. De courgette proef je niet tot nauwelijks, dus je kunt er zoveel gebruiken als je zelf wilt. Ik heb zo'n 100 gram gebruikt. 
Als je niet zo van dikke havermout houdt, kun je altijd meer plantaardige melkvariant of water toevoegen. Ik persoonlijk vind het lekkerder als mijn havermout een dik papje is.

 Roer alles goed door elkaar en blijf tussendoor ook roeren. Je hoort waarschijnlijk ook wel het gepruttel van de havermout, maar dat is niks om je zorgen over te maken. Ik zet mijn havermout wel altijd om laag tot medium vuur, zodat het niet te hard gaat.

♦ De steel cut oats moeten zo'n 20 minuten koken, maar zoals eerder gezegd: hou je meer van dikke havermout, blijf de havermout dan koken tot je gewenste dikte. Hou je meer van waterigere havermout, voeg dan nog wat water of plantaardige melkvariant toe tot je tevreden bent. Voeg als laatste kaneel toe, zodat de smaak zoveel mogelijk behouden blijft. 

♦ Serveer met groente, fruit, zaden, noten, siroop of andere lekkere dingen en eetsmakelijk!

Like mijn pagina op Facebook en op Bloglovin om op de hoogte gehouden te worden. Op mijn Instagram en Tumblr plaats ik meestal veganfood pictures.

Reacties

Populaire posts