Hotspot | Veganproof uiteten bij Fooddock


Vandaag heb ik geen recept voor jullie klaarstaan, maar een recensie van een plek in Deventer waar je heerlijk kunt eten, ook als veganist. Hint: niet de foodhallen, zoals op het servetje staat.


Afgelopen woensdag zijn Milou - een goede vriendin van mij - en ik naar Walibi geweest. Als afsluiter hadden we besloten nog uiteten te gaan. De vraag op dat moment was eventjes waar? Voor Milou was het het belangrijkste dat we naar een plek gingen, waar ik ook kon eten. Na een tijdje nadenken en mijn mobiel checken, stelde ik Fooddock voor. Ik wist namelijk dat ik daar sushi van Meneer Temaki kon bestellen, die ik een keer eerder heb gegeten tijdens de Glamour Health Challenge. Niet wetende wat we daar verder zouden aantreffen.

bron: www.havenkwartierdeventer.com
Eenmaal aangekomen op de Havenkwartier, waren we onder de indruk van de industriële uitstraling van niet alleen de silo van Fooddock, maar van de hele omgeving. De hele industriële uitstraling is geweldig en wordt gebruikt voor verschillende doeleinden: wonen, werken, horeca, kunst & cultuur etc.


Bij Fooddock hangt een hele gemoedelijke sfeer en van een afstand rook het al heerlijk. Overal staan kleine foodstands die allemaal een ander soort keuken serveren. Als je wilt kun je van elke stand een klein dingetje bestellen en proeven van alle keukens die aanwezig zijn (voor veganisten wordt dit moeilijk denk ik). Je hebt dus niet echt het gevoel dat je in een restaurant bent, je maakt trouwens ook heel makkelijk een praatje met andere bezoekers. Niet al het eten is volledig vegan, maar er is wel voor ieder wat wils. 

Even een stukje informatie over Fooddock
Fooddock is de eerste foodhal in Oost-Nederland met ''ondernemers die passie hebben voor eten met een verhaal.'' Naast de foodstands worden er ook verschillende evenementen gehouden, zoals conferenties, festivals met of zonder muziek en bijvoorbeeld een lokale ''markt''. Ook kun je er als bedrijf of ondernemer vergaderen of zakelijk lunchen. Verder heeft Fooddock nog een eigen blog waarin je leest over de verschillende keukens, evenementen of nieuwe ontwikkelingen.

Momenteel staan er dertien vaste keukens. Daarnaast zijn er deze maand nog zeven extra keukens die er enkele dagen te vinden zijn. Een overzicht van de stands met extra informatie is hier te vinden.


Je kunt er ook echt heerlijk zitten. Buiten voor de silo op picknickbankjes, buiten op een boot of binnen aan gezellige tafels of knusse hoekjes vol met kussens. 

Omdat ik me al verheugd had op de sushi, ging ik voor twee vega temaki's en die waren verrukkelijk, ondanks dat het fastfood was. Ik bedoel met 'fastfood' niet dat het ongezond is, maar letterlijk fast. Het eten wat Milou en ik besteld hadden, was met vier minuten klaar. Drinken heb je er overigens niet bij, dat moet je los kopen bij de bar van Fooddock zelf. 




Het is dus niks vergeleken met een restaurant, waar je gaat zitten en je eten besteld. Hier loop je zelf naar de stands, bestelt wat je wilt eten en je neemt het eten mee naar je tafel. Sommige stands serveren het eten wel. 

De keukens zijn overigens flexibel. Je kunt namelijk aangeven of je glutenvrij wilt eten of dat je bepaalde allergieën hebt, zodat de keukens hier rekening mee kunnen houden, zover zij dat kunnen.


Terwijl wij die hele vier minuten aan het wachten waren op ons eten, zag ik in de verte een stand waar ''grasburger'' op stond. Uit mijn nieuwsgierigheid kon ik het natuurlijk niet laten om later nog even een glimp van dichtbij te nemen of de burger veganproof is... Dat is hij!

Een overzicht van vega eten die je kunt bestellen als veganist:
♦ Meneer Temaki: Vega temaki, Poke Bowl (een kom met rijst en groenten), gestoomde edamame.
♦ Havenvoer: Hier serveren ze (pita) broodjes, waarschijnlijk kunnen ze wel iets vega's knutselen.
♦ Look: kikkererwtenstoof, falafelwrap, geroosterde aubergine met saffraanyoghurt, bulgursalade, watermeloensalade, Turks brood met dips.

Waarschijnlijk zijn er nog meer vegan opties, maar sommige keukens zaten dicht op het moment dat wij er waren.

Nog wat foto's van verschillende stands met vegetarische of veganistische opties:


Deze zat dicht, maar ik denk dat deze ook vega opties heeft.


Deze stand is van Look
Misschien is de pindasoep vega?
Op de site zijn verder nog de tafelmanier van Fooddock te vinden en de historie van de graansilo die nu is omgedoopt tot eerste foodhal in Oost-Nederland.

Like mijn pagina op Facebook en op Bloglovin om op de hoogte gehouden te worden. Op mijn Instagram en Tumblr plaats ik meestal veganfood pictures.

Reacties

Populaire posts