Veganproof appeltaart uit de oven






Op mijn blog ''Appeltaart'' uit de magnetron #1 kreeg ik een reactie van iemand die toch het deeg mistte. Zelf had ik toen zoiets van dat ga ik nooit proberen, want ik heb niet zoveel met zelfrijzend bakmeel en andere baksels, maar ik heb toch geëxperimenteerd met een ingrediënt dat ik wel eet: havermout. Met succes! Het smaakt naar mijn idee echt naar appeltaart met deeg en de bovenkant is lekker krokant. Bovendien is deze appeltaart klaar in ongeveer 30 minuten en is gemaakt zonder olie of boter en zonder toegevoegde suikers.

Uiteraard heb ik op internet gezocht naar veganistische appeltaart en ik kwam uit bij o.a. Pauline's Keuken. Toch waren de recepten niet helemaal hoe ik het in gedachte had, want thuis maakten wij appeltaart altijd met rozijntjes erdoorheen. Dus ik ben een beetje gaan experimenteren met al bestaande recepten. Ik gebruik dit recept als een variatie op havermout en niet specifiek als iets extra's. Dus als deze hoeveelheid teveel voor je is of je eet deze appeltaart liever als een tussendoortje, voel je vrij om de ingrediënten bijvoorbeeld te halveren. 

Benodigdheden:
350 gram appels
kaneel
90 gram havermout
200 ml amandelmelk (of een andere plantaardige variant)
schilmesje
grote ovenschaal of een oven bestendige kom
30 gram rozijnen

1  Doe de 30 gram rozijnen in een bakje en laat ze eventjes weken. Verwarm de oven ook alvast voor op 180 graden.


2  Snij de appels in stukjes en doe deze in een ovenschaal of kom die in de oven kan. Zelf heb ik twee wat kleinere kommetjes, waardoor ik alle ingrediënten verdeel over deze kommetjes, die ik uiteindelijk in de oven doe. Heb je er geen, kijk dan eens bij Dille & Kamille of op internet. Zo heb je bijvoorbeeld ook hele leuke ovenschalen in de vorm van een hartje.

Deze kommetjes gebruik ik. Links: Roze & Grijs
3  Giet het water uit het bakje met de rozijnen en meng de appelstukjes met de rozijnen. Strooi er vervolgens kaneel overheen, gevolgd door de havermout en als laatste de 200 ml plantaardige melk. Ik gebruik het liefst ongezoete amandelmelk van de Alpro. (Mixen hoeft niet perse)

Klaar voor in de oven
4 ♦ Zet de ovenschaal, kom of kommetjes 20 minuten in de oven en klaar is kees!


Optie: Je kunt eventueel ook nog wat havermout roosteren in een pannetje en toevoegen aan de appeltaart als extra garnering.

Eetsmakelijk! 

Sometimes it get's messy
Bovenstaande foto had ik gemaakt toen ik dacht dat het recept wel in één kommetje zou passen, maar het rees de kom uit, haha.

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts