Veganistisch zijn, is meer dan cruelty free eten


Misschien hebben jullie al gemerkt dat ik mijn vorige Beautyblog verwijderd heb. Ik zal kort uitleggen waarom ik dat heb gedaan. Veganistisch zijn houdt namelijk niet alleen in dat je geen dierlijke producten eet, maar ook dat je geen kleding of accessoires draagt die gemaakt zijn met dierlijke producten en dat je geen producten gebruikt die dierlijke ingrediënten bevatten.

Ik had een blog geschreven, omdat ik uitgekozen was als Beautyblogger voor Glamour. Ik mocht de komende twaalf maanden samples van Clinique, onderdeel van Estée Lauder, te testen en daar was ik super blij mee, omdat ik op verschillende sites gelezen had dat Clinique niet op dieren test. Na een tip keek ik op officiële sites als dierproefvrij.nl, Peta en Cruelty Free International, waarop vermeld staat dat Clinique WEL op dieren test. Daar schrok ik dus heel erg van, want ik had de producten wel getest en daar voelde ik me ontzettend schuldig over. Er zijn bovendien ook apps die je kunt downladen.


Ik wil die industrie niet stimuleren, waardoor ik dus besloten had de blog en posts op social media te verwijderen. Ook had ik Glamour gemaild om me uit te laten schrijven, zodat ik geen samples meer thuis gestuurd zou krijgen. Heel snel kreeg ik een reactie waarin Glamour liet weten navraag te hebben gedaan bij Clinique. Dat vind ik echt ontzettend goed en waardeer ik heel erg! In de mail stond dat Clinique niet meer op dieren test. Mocht dat zou zijn, dan zou Clinique of Este Lauder dit ook moeten melden en laten controleren door de organisaties die daarover gaan, zodat het aangepast wordt op de sites die vermelden welke merken wel of niet op dieren testen.

Glamour vroeg me of ik me nog steeds wilde laten uitschrijven en mijn antwoord was ja. Er is namelijk nog een reden: Clinique gebruikt dierlijke ingrediënten in haar producten. Dierlijke ingrediënten in producten? Ja, dat gebeurt blijkbaar en was ook nieuw voor mij. Ik ben geen perfecte vegan, maar ik leer wel beetje bij beetje. Voor een lijst met alle dierlijke ingrediënten kun je ook terecht bij Peta.

Voor mij wordt het nu een zoektocht naar vegan producten die kan reviewen. Producten die niet getest worden op dieren en geen dierlijke ingrediënten bevatten. Allereerst ga ik mijn Kruidvat producten onder de loep nemen. Er zijn ook sites waar je veganistische producten kunt kopen, maar voor mij is het niet heel praktisch om dingen te bestellen.

Ik heb bovendien nog wel producten die niet veganproof zijn, maar ik heb als student niet het budget om alles in één keer weg te gooien en nieuw te kopen. Ik zal daarom de producten nog opmaken, maar in de toekomst zal ik alleen nog producten kopen die niet alleen dierproefvrij zijn, maar ook geen dierlijke ingrediënten bevatten.

Sites waar je onder andere terecht kunt voor cruelty free producten en artikelen:
Vegan Mission
Veggie 4U

Mocht Estée Lauder/Clinique  toch besluiten vegan te worden, dan zou ik dolgraag de producten willen testen. Maar voor nu blijft mijn portemonnee gesloten voor non-vegan artikelen.

Ben jij ook veganistisch en gebruik jij diervriendelijke producten? Welke gebruik je en waar koop je die?

Reacties

  1. Nou, ik was me met water ook mijn haar. Verder maak ik heel af en toe mijn gezicht schoon met oranjebloesemwater. Geen deodorant e.d. als ik een lekker luchtje wil of mijn huid is te droog neem ik bio zonnebloemolie met een paar druppels etherische olie die ik lekker vind.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kende ik nog niet. Ik vind het wel fijner om me te wassen met zeep en shampoo. Er zijn een hoop veganistische merken die wel artikelen verkopen die niet getest zijn op dieren én geen dierlijke ingrediënten bevatten.

      Liefs,
      Lucinda

      Verwijderen
  2. ik gebruik de eigen merk spullen van de hema, die zijn diervriendelijk voor zover ik weet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar heb ik ook lippenstift van inderdaad! Ik weet dat ze niet op dieren testen, maar dat doet Kruidvat bijvoorbeeld ook niet. Ik kwam er alleen achter dat Kruidvat wel dierlijke ingrediënten gebruikt.

      Verwijderen
  3. Dr Organic cremes en tandpasta en Annemarie Borlind make-up.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts