Soms denk ik: ik stop er mee, ik kan het niet meer

Foto: Lucinda Huijskens

Ik wilde al een tijdje schrijven over de afgelopen twee perioden die voorbij zijn gevlogen met natuurlijk hoogte- en dieptepunten. Een nieuw blok, dus wel tijd om even terug te blikken, dacht ik. Dus niet. Gelijk de eerste maandag van het nieuwe blok kregen we de opdracht om binnen een week een nieuwsitem te maken voor op televisie en woensdag is de dag waarop we behoren te filmen. Stress. Probeer maar eens zo snel een item te vinden en mensen die bereid zijn om voor camera te worden geïnterviewd. Plus we zijn studenten, niet altijd belangrijk genoeg voor instanties, helaas.

Maar goed, ik heb nu toch tijd vrij gemaakt om een stuk te schrijven. Ik weet nog niet wat ik allemaal van plan ben te schrijven, maar ik hoop dat het niet al te lang wordt voor jullie.

Blok A
Het eerste blok was redelijk rustig. Althans het theorievak, Journalistiek en Maatschappij, was pittig en ik was ontzettend onzeker over wat we precies konden verwachten op het tentamen. In het boek dat we moesten lezen, staan ontzettend veel details. Die probeer ik als perfectionist dan ook altijd in mijn hoofd te stampen, terwijl het misschien wel helemaal niet nodig is. Daarnaast hadden we het vak Nieuwsportal, waarbij we artikels moesten schrijven voor een bepaalde redactie (Economie, Binnenland, Kunst, Cultuur & Maatschappij of Sport). Ook dat was best pittig, omdat we ineens onder tijdsdruk een artikel moesten schrijven, bronnen moesten spreken en ons moesten houden aan een minimum en maximaal aantal woorden - die ik eerder overschrijd dan dat ik woorden tekort kom.

Toch vond ik het ontzettend bijzonder dat ik ineens met de woordvoerder van het Ministerie van Economische zaken kon praten en dat ik Aad van Toor (beter bekend als Adriaan van Bassie & Adriaan) via de telefoon kon interviewen naar aanleiding van hun afscheid, waar ik uiteindelijk een column over geschreven heb genaamd ''Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen''. Ik bedoel, kom op, Bassie & Adriaan? Dat zijn toch echt twee jeugdhelden of beter gezegd de beste vrienden die je maar kon vinden.



Daarnaast hadden we nog de vakken nieuwsbericht en correct Nederlands, waarvan nieuwsbericht me helemaal niet lag en die ik ook niet echt leuk vond. Ik zou namelijk niet de hele dag alleen maar nieuwsberichten willen schrijven. Ik vind het bijvoorbeeld wel heel leuk om in een onderwerp te duiken en dat uit te leggen in een soort van analyse of achtergrond verhaal of om me in onderwerpen te verdiepen en die vervolgens aan de kijker uit te leggen (dus als nieuwslezer).

Blok B
Het tweede blok was ook pittig, maar uitdagend. Het theorievak Mens & Media ging vooral over cultuur en zoals de naam al zegt de media. We werden vooral opgeschrikt door de uitslag van de tentamens die door de andere helft van de eerstejaars zijn gemaakt (na rectificatie had zo'n 41% van de studenten het tentamen gehaald). Om het eventjes toe te lichten: alle klassen eerstejaars worden opgesplitst in twee delen. Het ene deel begon met blok A, het andere met blok B. En zo gaat het nu ook, het ene deel begint met blok C en het andere met blok D. Maar vol trots kan ik zeggen dat ik het vak gehaald heb!

Het meest uitdagend was het vak First Issue, waarbij we met een redactie ons eigen tijdschrift moesten maken. Van tevoren werden we gewaarschuwd dat het een emotioneel vak zou zijn en ik kan je beamen dat de nodige tranen hebben gevloeid. Het begon allemaal bij het bedenken van concepten, vervolgens is het concept duidelijk en moet je artikelen bedenken en als dat ook allemaal rond en goedgekeurd is, moet je op pad. Ja, op pad. Iets wat ik ontzettend lastig vind/vond, omdat ik nooit zoveel wegga. Ik heb wel gemerkt dat als je het een paar keer hebt gedaan, dat het veel makkelijker is! En zo gaat het eigenlijk met de meeste dingen in je leven. Als je je angst(en) aangaat, zul je merken dat het makkelijker wordt. Bovendien vind ik het leuk om met mensen te praten, dus het is uiteindelijk alleen het erop uitgaan dat ik eng vind.

In die periode heb ik een enorme KISS-fan geïnterviewd, Jasper Hartog (schrijver van de Nederlandse Bond Blog) voor artikels die ik geschreven heb over de Bondgirls en heb ik niemand minder dan Jan Smeets en Wiel Beijer (schrijver van het boek ''De wereld van Pinkpop 45 jaar'') mogen ontmoeten en interviewen in de Pinkpop Expo in Geleen! Vooral het laatste was echt wel het hoogtepunt tot nu toe samen met het feit dat mijn geschreven artikels over de Bondgirls ook door Jasper Hartog geplaatst zijn op zijn blog onder de titel ''Vrouwen met pit''.


Foto: Lucinda Huijskens

Foto: Casper Slotboom

Wat misschien nog wel het meest bizarre was, was dat we ons tijdschrift donderdags zouden laten drukken en dat David Bowie 's maandags overleed. Dat was echt bizar. Omdat ons tijdschrift gericht was op de nostalgie van vooral de jaren '70 en '80 op het gebied van muziek, sport, film en een beetje cultuur, moesten we daar gelijk op anticiperen. We hadden al een artikel over Bowie, maar Bowie móest op de cover. 

Zelf was ik chef-eindredactie, wat ik wel leuk vond, maar het kostte veel tijd. Alle artikelen variërend van 300 tot 1200 woorden moesten worden gecontroleerd op onjuistheden, constantie, spelfouten en ga zo nog maar even door. Vooral aan het einde van de periode waren het 3 dagen lezen, lezen en nog eens lezen. Ik haat alle artikelen al gelezen, maar de artikelen voor in het tijdschrift waren door de eindredactie geweest en dan moest ik er uiteindelijk nog een keer overheen. Het waren 3 lange dagen met relatief weinig slaap.


Foto: Charlotte van de Kant

Honours
Naast het reguliere onderwijs, probeer ik ook nog het Honours-traject te volgen. Dit is een extra traject waarbij je sterren kunt verdienen. Als je aan het eind van je studie 5 sterren hebt weten te behalen, studeer je af met Honours, waarbij je een extra certificaat krijgt. Momenteel schrijf ik voor Propedizzy, een website voor en door eerstejaars studenten van de School voor Journalistiek. Voor Propedizzy heb ik niet alleen stukken geschreven, maar ook zelf gefilmd en gemonteerd, zoals de tijdschriftenpresentaties van blok B (deel I). 

Ik hoop later dit blok ook uitgekozen te worden voor Padua TV, zodat ik daar ook een ster mee kan verdienen. Het is namelijk niet zo dat je het traject zomaar kunt volgen. Je moet solliciteren, uiteindelijk uitgekozen worden en extra produceren naast je opleiding. Ik wil zoveel mogelijk uit mezelf halen en daarom is mijn streven ook afstuderen met Honours. 

Ik ben binnen Propedizzy ook chef-eindredactie, wat nog meer tijd eist, omdat ik ook hiervan alle teksten moet doorspitten op eventuele fouten. En ja, dat gaat ook niet altijd vlekkeloos, maar daarvoor zijn we studenten - hoewel ik het liefst alles perfect doe. Gelukkig is er nog een eindredactie die voor mij over de tekst heen gaat.

Voor mij is het eigenlijk min of meer een overweging geweest tussen ga ik voor Honours, in de hoop dat ik voor de trajecten uitgekozen word of ga ik vrijwillig bij een lokale omroep aan de slag? Ik ben me bewust dat je veel leert van de praktijk en daardoor misschien ook wel eerder aan een journalistieke baan komt, maar het zijn toch die sterren die het winnen van de lokale omroep.

Blok C
Momenteel zijn we alweer aan het einde van week 2 van het nieuwe blok, waarin Padua TV het praktijkvak is, waar ik in het begin ook al wat over verteld heb. Het is ontzettend leuk moet ik zeggen: met een camera, microfoon en statief op pad om nieuwsitems te maken. Je gaat dus interviewen, filmen en monteren en dat vind ik ook allemaal erg leuk. Ik ben best beeldend, dus ik zie al snel voor me hoe ik dingen in beeld wil brengen. Een hoogtepunt in dit vak, en ook gelijk in de eerste week, was dat ik samen met een collega student Marco Verhoef (weerpresentator bij de NOS) mocht interviewen. We waren dus echt op de redactie van de NOS! Vervolgens zie je verschillende presentatoren die je ook ziet bij het achtuurjournaal, waaronder Rik van de Westelaken, en dan voel je je echt een klein kind! 


Foto: Lucinda Huijskens

Wat wel heel grappig was, was dat er een foto werd gemaakt van Marco Verhoef voor Snapchat en dat wij erbij opstaan:


Foto: snapchat NOS 

Wat minder leuk was, was dat het interview geen geluidsopname had gemaakt. Gelukkig heb ik de mogelijkheid gekregen om Marco a.s. woensdag nog een keer te kunnen interviewen.

Naast Padua TV hebben we Research en Foreign Affairs. Ik kan je eerlijk vertellen dat deze vakken ook best pittig zijn. Voor Foreign Affairs moeten we engelse teksten lezen, veel stof doornemen uit het boek ''Internationale machtsverhoudingen na 1945'' van Ruud Hoff en moeten we actualiteiten bijhouden op het gebied van buitenlandse politiek. Alleen qua buitenlandse politiek is het momenteel niet erg rustig: de Amerikaanse presidentsverkiezingen, terroristische groeperingen als IS, Al Qaida, Boko Haram, Al Nusra, de Taliban en ga zo nog maar even door, de vluchtelingen, terroristische dreigingen in Europa, de issue kernwapens (Noord-Korea en Iran), internationale verhoudingen, de economische crisis, het ZIKA-virus etc. Het is een hoop. 

En om eerlijk te zijn denk ik soms: ik stop er mee, ik kan het niet meer, het wordt me teveel. Gister nog, ik had een stuk geschreven en dat kwam heel negatief over, terwijl dat juist niet de bedoeling was. Maar wat win ermee om te stoppen? Niks, ik verlies daar alleen maar weer een half jaar mee, waarin het soms ook ontzettend zwaar was, maar waarin ik wel veel heb geleerd, mensen heb mogen ontmoeten en mezelf een beetje heb kunnen ontplooien. Ik heb al drie jaar weg moeten gooien door mijn eetstoornis, ik ga toch zeker niet weer stoppen. Mijn doel is mijn eerste jaar halen! (Het liefst nog zonder herkansingen.)


Foto: studievereniging LeF

Bonusprogramma
Naast al die mensen die ik al heb mogen interviewen, is er voor alle studenten journalistiek nog een Bonusprogramma, van onze studievereniging LeF. Ik vind het Bonusprogramma echt geweldig en leerzaam. Bijna elke week komt er iemand uit het journalistieke vak, die geïnterviewd wordt over zijn of haar werk, verleden en van alles en nog wat. Denk aan Tim Hofman en Rick Nieman (over wie ik een stuk heb geschreven voor Propedizzy). Volgende week komt Art Rooijakkers! Die wil ik dus absoluut niet missen!


Foto: Thom Bomers
Dus ja, het is momenteel wat drukker, waardoor ik iets minder tijd heb om te bloggen, maar ik probeer wanneer ik kan toch echt weer een blog te schrijven en met reviews te komen.

Als je vragen hebt, laat het dan ook vooral weten, dan kan ik daar een blog over schrijven of een video over maken.

Reacties

Populaire posts