Pasta met pompoen en crunchy kikkererwten




Ik moet het bekennen, ik heb een voorliefde voor pompoen. Nog nooit van mijn leven had ik pompoen gegeten, tot het einde van het afgelopen jaar. Meestal eet in pompoen in combinatie met zoete aardappel of in een salade, maar ik vond het tijd voor een nieuwe combinatie om mee af te wisselen.

Om eerlijk te zijn, wist ik niet wat ik proefde. Ik vond het een heerlijke combinatie en zeker voor herhaling vatbaar. Alles wat je nodig hebt, zijn crunchy kikkererwten, geroosterde pompoen, glutenvrije of volkorenpasta en eventueel een lekker vegan sausje.

Waarom glutenvrije of volkorenpasta? Deze pasta's zijn gemaakt zonder melk, ei of andere dierlijke producten.


Benodigdheden:
Pompoen
Glutenvrije pasta of volkorenpasta 
Een blikje kikkererwten of kikkererwten die je zelf hebt laten weken
Chilipoeder (of een andere 
Tomatensaus (ik gebruik Mesa Mexicana Taco Saus)
Vergiet
Oven

 Verwarm de oven voor op 200 graden. Als je een gewone oven gebruikt, waar je meerdere stellingen in kunt plaatsen, kun je de pompoen en de kikkererwten tegelijk klaar maken. Ik heb een combimagnetron waarin dat moeilijk is, dus ik maak eerst de kikkererwten klaar en daarna doe ik de pompoen in de oven. 

 Was de kikkererwten in een vergiet of een zeef onder de kraan om het toegevoegde zout weg te spoelen. Ik heb 75 gram gebruikt, maar voel je vrij om zoveel van alle producten te koken als je lekker vindt. Spreid de kikkererwten uit op een bakpapier en strooi er chilipoeder, of andere kruiden die je lekker vindt, overheen. Olie is niet nodig! 

Doe de kikkererwten daarna in de oven voor 15 minuten en roer ze daarna even om. Laat de kikkererwten nog 5 minuten in de oven, zodat ze volledig goudbruin en knapperig worden. Vervolgens kun je de kikkererwten in een schaaltje doen en afdekken, zodat deze nog warm blijven.

Dit zijn kikkererwtkiemen van een eerdere keer, maar dat is af te raden! Ze exploderen.
 Snij een pompoen intussen doormidden, verwijder de pitten, was de schil goed en snij de pompoen in parten. Hoeveel pompoen je wilt gebruiken verschilt per persoon, maar omdat ik pompoen lekker vindt, gebruik ik zo'n 450 gram. Doe de parten pompoen in de oven voor ongeveer 30 tot 35 minuten. 

 Breng zo'n 15 minuten voor de pompoen klaar is pasta aan de kook (75 gram per persoon). Voor deze keer heb ik penne gebruikt, maar je kunt natuurlijk elke variant gebruiken, zolang het maar glutenvrije of volkorenpasta is. Als je het gevoel hebt dat de pompoen na die 35 minuten nog niet helemaal klaar is, laat deze dan nog zo'n 5 minuten in de oven, maar hou de parten dan wel in de gaten.


 Giet de pasta af en doe deze nog eventjes terug in de pan met de deksel erop. Haal de pompoen uit de oven en snijd de partjes in stukken. Schep de pasta op je bord of in een schaal/diep bord. Giet of knijp daarna wat saus over je pasta en voeg vervolgens de pompoen en als laatste de kikkererwten toe.

Saus
De saus die ik gebruik, de Mesa Mexicana Taco Saus mild, is veganproof en super lekker! De saus is gemaakt zonder olie en suikers. Gewoon puur natuur, gezond en super lekker.
Ingrediënten: 
Groen­ten (to­maat, ui), wa­ter, azijn, ge­mo­di­fi­ceerd mais­zet­meel, zout, ja­la­pe­ño pe­per, voe­dings­zuur: ci­troen­zuur, con­ser­veer­mid­del: ka­li­um­s­or­baat, ko­ri­an­der­blad.

Gewone oven  Gebruik je wel een gewone oven? Dan kun je de pompoen en de kikkererwten tegelijk in de oven doen. Plaats dan eerst de pompoen in de oven, na 10 minuten de kikkererwten en breng 5 minuten daarna de pasta aan de kook.

Variatie tip  Als je een blender of een staafmixer hebt, kun je van de pompoen ook een pastasaus maken.

Volg me op Bloglovin om op de hoogte te worden gehouden van nieuwe posts.

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts