Wat te doen met pompoen & the pumpkin spice

Een echte seizoensgroente is nu natuurlijk pompoen. Er zijn zo ontzettend veel mogelijkheden om pompoen te bereiden en het meest voorkomende recept is waarschijnlijk pompoensoep, maar je kunt er zo ontzettend veel mee maken: taarten, broden, (cup)cakes, salades, chili, sauzen, risotto, wafels en ga zo nog maar eventjes door. Je kunt pompoen dus overal aan toevoegen. Zelf heb ik twee hele gemakkelijke manieren om pompoen te bereiden.
De manieren zijn koken of verwarmen in de oven. Pompoen hoeft maar 5 tot 10 minuten te koken, dus is zo ontzettend snel klaar als je niet zoveel tijd hebt om te koken. Je kunt groente hierdoor snel bereiden en je eet vers! Als je de pompoen in de oven klaarmaakt, moet je de pompoen 25 tot 30 minuten op zo'n 200 graden verwarmen in de oven.  Je kunt pompoen natuurlijk ook stomen, maar hier heb ik nog geen ervaringen mee, omdat de hoeveelheid pompoen te veel was om te stomen.

Het kiezen van de pompoen

de verschillende soorten pompoen hebben verschillende smaken. 
De flespompoen heeft een zoete, boterachtige smaak en wordt het meest gebruikt in soep, gratin, brood, taart en andere toetjes met pompoen.
de gewone pompoen heeft wat minder smaak en wordt daarom meer gebruikt in recepten met kruiden. Persoonlijk vind ik het wel meevallen, ik heb deze pompoen namelijk alleen nog maar gebruikt. 
Een ander bekende pompen is de Kabocha, een kleine, groene, wit-gestreepte Japanse pompoensoort. Ook deze is zoet en  wordt veel gebruikt in toetjes, cakes en taarten.
Minder bekend zijn de spaghettipompoen en de oranje Hokkaido. De spaghettipompoen is vooral populair vanwege zijn textuur. De gele spaghettidraden die na het koken uit de pompoen kunnen worden gehaald worden vaak gebruikt als een calorie-arm en glutenvrij alternatief voor pasta. Volgens sommigen smaakt deze pompoen nootachtig en ietwat zoet, anderen vinden dat de pompoen weinig smaak heeft en dan kun je zelf creatief aan de slag gaan met kruiden.
Over de hokkaido kan ik niet vinden hoe die smaakt, wel dat de schil zachter is dan de andere soorten.

Werkwijze:

Je snijdt een pompoen, welke maakt niet uit, doormidden en verwijdert met een lepel de pitten en de draden. De schil kun je gewoon eten, maar moet je eventjes goed wassen. Dan snij je de pompoen in partjes en leg je de pompoen in een pan en verhit die of je legt de schijven op een bakplaat/rooster met bakpapier en stopt het in een voorverwarmde oven (200 graden). Ik gebruik geen olie bij de bereiding van gerechten, ook niet als ik eten bereid in de oven of in de pan.
pompoen uit mijn combimagnetron

Hoe minder lang je de pompoen verwarmt, hoe meer mineralen en vitamines bewaart blijven, maar toch zou ik gewoon uitgaan van je smaak.  Bereid de groente op de manieren waarop jij het lekker vind. 
Pompoen uit mijn combimagnetron met zoete aardappel uit de oven en chilipoeder

gekookte pompoen met zoete aardappel (en chilipoeder) en tomaten uit de oven

Gekookte pompoen is qua structuur van de pompoen wat zachter, maar qua smaak zijn de verschillen niet zo groot. De schil is over het algemeen wat harder dan het vruchtvlees, maar daar kun je makkelijk doorheen snijden en kun je makkelijk eten.

Serveren

Je kunt de pompoen op deze manier bijvoorbeeld serveren in salades, gerechten met rijst, quinoa, aardappels (gekookt, gestoomd, geroosterd of gebakken). Je kunt ook kruiden toevoegen na het bereiden van de pompoen. De pumpkin spice is een erg bekend mengsel van kruiden die in Amerika te koop is. In Nederland kunnen we die kruiden niet kant-en-klaar kopen, maar we kunnen die wel zelf maken. Ook hier zijn veel recepten voor. Ik heb een recept voor jullie opgezocht.

Ik heb hier nog een link met 30 interessante, creatieve pompoenrecepten in het engels.

Pumpkin Spice
benodigdheden:
Potje
 Kom
 6 eetlepels gemalen kaneel
 4 eetlepels gemalen gember
 4 theelepels nootmuskaat
♦ 3 theelepels gemalen pigmentbessen (ook wel jamaicapeper of nagelpeper)
♦ 3 theelepels gemalen kruidnagel

Meng alle kruiden goed en bewaar het mengsel in een potje. Je kunt de kruiden toevoegen aan allerlei (pompoen)recepten en een bekend recept waar de kruiden in gebruikt worden is de Pumpkin Spice Latte van de Starbucks!


Wat vinden jullie een lekker recept met pompoen en wat vinden jullie van de Pumpkin Spice? Ik heb het nog nooit geprobeerd, omdat ik bang ben dat ik alle kruiden koop, maar ze uiteindelijk niet lekker vind. Laat me het eventjes weten!


Reacties

Populaire posts