Auberginebootjes met couscous en groente

Ik zag een keer zo'n recept op internet, maar ik heb er deels mijn eigen draai aangegeven. Zo kan het wel verschillen wat of hoeveel ik toevoeg. De ene keer is de aubergine heel erg groot en de andere keer kleiner, waardoor ik weer meer groente toevoeg. Wat wel belangrijk is bij een aubergine, is dat je deze goed verwarmt. Aubergines bevatten namelijk stoffen die je eerst moet verwarmen voordat je deze kunt opeten. Ik noem het trouwens bootjes, omdat ik ze er wel een beetje uit vind zien als een soort bootjes.

Het originele recept komt van Fitbeauty.nl en is gebaseerd op 2 personen die er vlees bij serveerden. Er werd 1 aubergine gebruikt en per persoon aten ze dan een gevulde aubergineboot met vlees en nog wat mengsel van groente en couscous. 

Mijn recept is gebaseerd op één persoon en natuurlijk zonder vlees, waardoor ik wel één hele aubergine gebruik. Hieronder zien jullie wat ik de laatste keer toegevoegd heb, de hoeveelheden kunnen dus verschillen en wees vrij om zelf te experimenteren met groente en kruiden.

Wat heb je nodig:
 Oven of combimagnetron
 Mes
 Lepel
 1 aubergine
 25 gram volkoren couscous (mijne is biologisch: Smaakt)
 ca. 100 gram Paprika
 Champignons (ca. 25 gram had ik nog over)
♦ ca. 100 gram courgette
 ca. 100 gram tomaten
100 ml tomatenpuree of passata (Bio+ passata)
 Theelepel Chilipoeder

Voordat je begint kun je ervoor kiezen om de courgette, de tomaat/tomaatjes, de paprika en de champignons alvast in stukken snijden of dat te doen wanneer je de aubergines in de oven/combimagnetron hebt gedaan. Ben je geen snelle snijder? Dan raad ik je aan om het alvast te doen voordat je begint aan onderstaande stappen.

1  Verwarm je oven of combimagnetron voor op 175 graden en zet een waterkoker aan met water voor de couscous.

2  Snij het groene topje van de aubergine eraf. Meestal snij ik eerst de blaadjes eraf en dan het steeltje, want de rest is prima te eten en dus zonde om teveel af te snijden. Snij vervolgens met een mes in het vruchtvlees van de aubergine en hol die uit met een lepel.  Bewaar het vruchtvlees even op een bordje of in een schaaltje.

Let Op! zorg ervoor dat de rand dik genoeg is, want anders zakt je aubergine helemaal in en kun je de aubergine niet meer vullen. Het is mij al een aantal keer gebeurd en dat vind ik toch wel jammer, haha. 

Zie de foto hieronder.
Het kan trouwens zo zijn dat het vruchtvlees een beetje bruinig begint te kleuren, maar dat is niet erg. 

3  Doe 100 ml tomatenpuree of tomaten passata in een koekenpan en snij het vruchtvlees van de aubergine in stukjes en voeg die toe en verwarm de pan. Olie is helemaal niet nodig. Roer alles af en toe even door.

4 ♦ Plaats de aubergine bootjes in de oven of combimagnetron en verhit ze ongeveer 15 tot 20 minuten op 175 graden. Je kunt ze gewoon op een rooster of bakplaat leggen. Zelf doe ik er wel altijd even bakpapier onder.

Let Op! Houdt de bootjes goed in de gaten, want de Aubergines kunnen soms inzakken als ze te lang verwarmd worden. Elke aubergine is natuurlijk anders.

5  Vervolgens doe je 25 gram volkoren couscous is een schaaltje en giet er 50 ml kokend heet water in. Couscous bereid je namelijk altijd met een dubbele hoeveelheid water. Dit moet ongeveer 10 minuten intrekken.

6  Voeg na ongeveer 8 tot 10 minuten de courgette en paprika toe en roerbak dit mee. Wanneer je denkt dat de ''auberginebootjes'' bijna klaar zijn, kun je de tomaten en de champignons ook alvast toevoegen, want dan is alles tegelijk klaar. 

7  Voeg als laatste de chilipoeder en de couscous toe en roer het nog even goed door. Wanneer de aubergines klaar zijn of dreigen in te zakken haal je ze uit de oven/combimagnetron en vul je de aubergine bootjes tot ze vol zijn. De rest heb ik tussen de bootjes geschept.
Eetmakelijk! Laat me even weten wat je ervan vond.

Je kunt me volgen op:


Reacties

Populaire posts