'2016, je was geweldig'


Ik wil de laatste uurtjes van dit jaar gebruiken om terug te blikken op een mooi 2016. Iets wat ik al ruim zes jaar niet meer heb meegemaakt. Voor sommigen zullen dingen herkenbaar zijn van eerdere blogs, maar toch vond ik het tijd om eens positieve punten op een rijtje te zetten.
 
Even een korte samenvatting voor de mensen die mij niet kennen en deze blogpost tegenkomen. De afgelopen zeven jaar heb ik gestruggled met mezelf. Psychisch. Ik zie het altijd maar zo: de een drinkt zijn problemen weg, de ander gaat gebruiken of grijpt naar eten en ik zorgde ervoor dat ik mijn emoties niet hoefde te voelen of erover hoefde na te denken door juist te weinig te gaan eten en veel te gaan sporten. Niet alleen eten werd een obsessie, alles in mijn leven werd eng. Ik legde mezelf regeltjes op, raakte sociaal geïsoleerd en wilde graag leven, maar kon het gewoonweg niet.

Als ik kijk naar het afgelopen jaar, dan heb ik zoveel gewonnen. Ik leef weer. Precies 366 dagen - 2016 was een schrikkeljaar - geleden besloot ik dat ik weer beter wilde worden. Écht beter. Ik had het namelijk al zo vaak gezegd, maar ik had nooit de kracht om mijn angsten echt te overwinnen en mijn emoties te gaan facen. Ik kwam er die dag achter dat ik gezond wilde worden, omdat een gezond lichaam het belangrijkste is dat je maar kunt hebben in je leven. Mijn menstruatie was al die tijd al weg en de kans dat ik schade had opgelopen aan mijn organen en botten was ook groot. Ik wilde nooit tegen mezelf kunnen zeggen dat ik misschien wel kinderen had kunnen krijgen als ik eerder goed voor mezelf had gezorgd. 

De knop ging om. Hoe moeilijk het soms ook was om aan te komen, ik hield vast aan mijn doel. Niet voor mijn ouders, niet voor mijn vrienden, maar voor mezelf. Weer gelukkig en gezond willen zijn en dat ben ik. Ik ben er misschien nog niet helemaal, maar wel close. Het afgelopen jaar heb ik zoveel bereikt en ben ik zoveel verder gekomen dan ik vorig jaar was, laat staan vergeleken met zeven jaar geleden.

Om een lang verhaal kort te maken, zit ik niet meer de hele dag thuis te leven van eetmoment naar eetmoment, raak ik niet meer in paniek als mensen in de buurt komen van mijn eten, hoef ik mijn bestek, bekers of bordjes niet meer apart te leggen, zodat ik zeker weet dat daar niet ineens extra calorieën op konden komen, hoef ik niet meer elke dag het huis en de handvaten aan de kastjes schoon te maken. Ik sprak zelfs niet meer af omdat ik dan weer zat met een eetmoment en ik niet wilde dat anderen mij zagen eten. Uitgaan deed ik niet, omdat ik niet zo goed kon tegen de harde muziek en sporten doe ik omdat ik energie heb, niet omdat het moet ondanks dat ik oververmoeid of beurse plekken had op plekken waar mijn botten uitstaken.

Om het beter te verwoorden: Ik woon op mezelf, volg een opleiding, spreek weer af met vriendinnen, heb het afgelopen jaar zo ontzettend veel mooie, lieve en bijzondere mensen ontmoet, heb een aantal mooie kansen aangeboden gekregen, heb ik nog meer leuke en lieve mensen ontmoet, ik ga weer gezellig met familie en vrienden uiteten en geniet gewoon weer van het leven. Ook heb ik mijn menstruatie vrij snel teruggekregen en merk ik aan mijn lichaam dat het weer gezond is. 2016, je was geweldig. Maar van 2017 maak ik nog een mooier jaar dan ik dit jaar had. Ik ga genieten van elk moment en alles wat ik heb. Want ik weet hoe het is om ze niet te hebben en dat gaat mij nooit meer gebeuren.

Ik wil iedereen een heel mooi, gezond, gelukkig, vrolijk & liefdevol 2017 wensen. Vol vriendschappen, nieuwe kansen, liefde, gezondheid en nieuwe ontmoetingen. Dat jullie mogen doen wat jullie leuk vinden en dat jullie de dieptepunten weer vol zelfvertrouwen achter jullie kunnen laten. Want helaas horen dieptepunten er nou eenmaal altijd bij. Maar hé, zonder dieptepunten, zou je de positieve dingen in het leven niet waarderen. 

De komende dagen zullen voor mij 2016 blijven, want na 366 dagen moet ik toch even wennen aan het idee dat het inmiddels alweer 2017 is.

*De foto's zijn zelf gemaakt

  

Reacties

Populaire posts