Tomaten en zoete aardappel uit de oven

Ben je dol op tomaat en zoete aardappel? Dan is dit een recept dat je gegarandeerd moet proberen. En als je er niet dol op bent, dan wordt je dat misschien wel!

Het recept is vrij eenvoudig te maken. Je hebt maar weinig ingrediënten nodig en je hebt er ook niet zo super veel werk aan. Omdat ik op mezelf woon hoef ik sowieso maar voor één persoon te koken. In dit recept gebruik ik de tomaten als groente, maar de tomaten uit de oven zijn ook prima te gebruiken als bijgerecht of bij bijvoorbeeld salades of pasta's. Wees creatief en probeer maar uit!

Ingrediënten die ik gebruikt heb:
200 gram zoete aardappel
ca. 5 tomaten
Chili poeder
Oregano

Overige benodigdheden:
Bakpapier
Een dunschiller en/of een schilmesje

Stap 1. Verwarm je oven of combimagnetron voor op 200 graden. Bij je combimangnetron gebruik je als het goed is ook de ovenstand om voor te verwarmen. 

Stap 2. Schil de zoete aardappel en snij de aardappel in plakjes, partjes, schijfjes of welke vorm je ook graag wilt. Snij ze alleen niet te dun, want dan kunnen ze vooral in de combimagnetron (te) hard worden. Plaats de aardappels op het bakpapier en strooi daarna de chilipoeder op de aardappels. Je kunt natuurlijk ook andere of geen specerijen gebruiken op de zoete aardappel.

Stap 3. Was de tomaten en snij elke tomaat in 4 tot 5 plakken. Leg ook al deze plakken op het bakpapier. Past het allemaal niet? Neem dan een tweede rooster met bakpapier. De plakjes met een 'kont' plaats je met de bolle kant op het bakpapier. Strooi als laatste oregano over alle plakjes tomaat.

Zelf gebruik ik een combimagnetron en bij aankoop heb ik meerdere stellages gekregen, waardoor ik alles opstapel. Zie de foto hieronder:
Je ziet het niet goed maar de aardappels staan als stellage op de schaal met tomaten.
Stap 4. Plaats de rooster(s) 20 minuten in de oven of combimagnetron. Mijn combimagnetron stel ik in op de combi fan, 350v en 190 graden (ik heb ook een grill functie voor de oven, maar dan worden de aardappels hard). Als het goed is kan de oven prima op 200 graden blijven staan, maar het is ook een kwestie van smaak. Als je de aardappels niet zacht van binnen wilt hebben, wat ik persoonlijk juist lekker vind aan de zoete aardappel, dan kun je de aardappels beter vijf minuten extra of langer in de oven laten.

De tomaten kun je het beste met een lepel van het bakpapier lepelen en op een bord of in een schaal(tje) doen.
Eetsmakelijk! Gaan jullie het proberen? Laat dan even weten wat je ervan vond of hoe jij het gecombineerd hebt!

Reacties

Populaire posts