Recept // Chili sin carne

Chili sin carne met falafel, spinazie en speltpita
Het heeft weer eventjes geduurd, maar ik heb tijd kunnen vinden om een recept uit te schrijven. Dit keer chili sin carne, omdat ik dat al een langere tijd van plan was. School is alleen killing, dus ik ben weer druk met interviewen, filmen, opnemen, monteren, nog meer interviewen en ga zo maar door. Ik kom niet eens toe aan het lezen en samenvatten van de theorievakken, maar het is wel lekker druk. Ik mag dus niet klagen.

Chili kan je op veel verschillende manier maken, maar als je me goed kent, weet je welk ingrediënt er sowieso inzit. Weet je het al? Zal ik je helpen? Het is oranje. Vier opties uit mijn hoofd: wortel, oranje paprika, zoete aardappel en pompoen. Allemaal lekker, maar ik bedoel uiteraard pompoen! Zóó lekker. Wat dacht jij? Laat het eventjes weten in de comments.

Het fijne aan dit recept vind ik, is dat ik er drie dagen mee kan in mijn eentje. De ene dag avondeten, de andere dag lunch en dan weer lunch of avondeten. De ene keer met rijst, de andere keer met pitabrood of een ander soort brood of zelfs met nacho's. Het is maar net wat je wilt.

Het maken duurt alleen wat langer, want het is het lekkerst als je het een beetje lang laat pruttelen en vervolgens ook nog laat staan en 's avonds weer opwarmt. Maak het dus bij voorkeur 's ochtends of 's middags.

Chili sin carne met pandan rijst, avocado, kropsla en spinazie
Wat heb je nodig?
 1/2 rode ui
 400 gram biologische pompoen
 4 tomaten (400 gram)
 1 zoete puntpaprika
 2 knoflookteentjes
 Groot blik rode kidneybonen  (310 gram)
 1 blikje mais (140 gram uitlekgewicht)
♦ Theelepel Komijnzaad
♦ Theelepel Paprikapoeder
♦ Theelepel Kerriepoeder
♦ Theelepel Chilipoeder
 Producten om het mee te serveren zoals granen of aardappelen, edelgistvlokken & avocado

 Snijd de ui in kleine stukjes en fruit de knoflook en ui in wat water in een (koeken)pan. In de tussentijd kun je de pompoen, tomaten en paprika in stukjes snijden. Als het water in de pan verdampt, kun je elk gewenst water bijvoegen.

 Na zo'n 5 tot 10 minuten kun je de pompoen toevoegen. Voeg ook wat water of bouillon toe, zodat de pompoen mee kan koken. Voeg niet teveel water toe, want groenten laten altijd nog vocht los. Als de pompoen zo'n 20 minuten gekookt heeft, voeg je de tomaten, paprika en kruiden toe. Kruiden voeg ik toe naar smaak. Vaak een theelepel van alles en soms wat meer van het een dan het ander. Laat alles nog zo'n 10 minuten koken/pruttelen. 

 Vervolgens voeg je de uitgelekte rode kidneybonen en mais toe en laat alles nog een half uurtje zachtjes pruttelen. Zet het daarna uit en verwarm het 's avonds weer voor je gaat eten of serveer het bijvoorbeeld met rijst, aardappelen, afbakbrood, edelgistvlokken en/of avocado.

Je zou ook vegan gehakt kunnen gebruiken, maar dat vind ik persoonlijk niet zo lekker.

Like mijn pagina op Facebook en op Bloglovin om op de hoogte gehouden te worden. Op mijn Instagram en Tumblr plaats ik meestal veganfood pictures.


Chili sin carne met zoete aardappelfrietjes
Chili sin carne met romaine sla en gepofte zoete aardappel

Reacties

Populaire posts