Pompoen-speltpannenkoeken met boerenkool // vegan


Ze is er weer! Mijn camera en mijn laptop zijn gemaakt, dus het feest kan weer beginnen. Ik had al wat receptjes opgenomen én eigenlijk wilde ik dit recept zo snel mogelijk uploaden, maarja dat liep toch eventjes anders.. Zoals de meesten van jullie weten, heb ik een serieuze pompoenverslaving des te beter dat ik het overal in kan stoppen. Ik heb voor jullie een recept om heerlijke pannenkoeken met pompoen te maken, die jullie waarschijnlijk nog niet eerder voorbij hebben zien komen.

Deze pannenkoeken zijn gemaakt met nog meer groente dan alleen pompoen: boerenkool. WAT?! Ja, boerenkool. Net als spinazie proef je de boerenkool niet terug, maar je krijgt wel een extra portie groenten binnen. Win-win.

Het handigste aan pannenkoeken bakken is dat je tussentijds andere dingen kunt doen, omdat het even duurt voordat je de pannenkoekjes om kunt draaien. Dus even tussendoor een stukje lezen voor school of werk is prima te doen - althans dat vind ik.



Wat heb je nodig?
 Speltmeel
 Boerenkool
 Ongezoete amandelmelk (of een andere plantaardige melkvariant)
 200 gram gestoomde pompoen
 Baking soda
♦ Kaneel
♦ Limoen
♦ Vanille steviadrops of vanille extract (bv. Greensweet)
♦ Toppings zoals (gedroogd) fruit, noten, zaden en stroop
 stoompan(inzet)

 Stoom de pompoen met een stoompan(inzetje) 20 minuten tot de pompoen klaar is.

♦ Doe 3/4 cup (90 gram) speltmeel in een kom met 1 grote eetlepel kaneel en    1/3 theelepel baking soda. Roer deze droge ingrediënten goed door elkaar. 

 Als de pompoen klaar is, prak je dit tot een ''purree'' en deze voeg je samen met 1 cup ongezoete amandelmelk, vanille druppels en het sap van een halve limoen toe aan de droge mix. Roer dit allemaal goed door elkaar.

♦ Verwarm een koekepan op laag tot middelhoog vuur. Wanneer de koekepan warm is, kun je met een eetlepel beslag gieten en pannenkoekjes vormen. Ik gebruik per pannenkoek 3 eetlepels. Wanneer er veel luchtbelletjes zijn en de randen donkerder worden, kun je de pannenkoekjes omdraaien. Dit is na zo'n 4 - 5 minuten.

♦ Serveer met groente, fruit, zaden, noten, siroop of andere lekkere dingen. Ik heb deze pannenkoeken geserveerd met appel en dadelstroop.

Eetsmakelijk! Ik ben erg benieuwd wat jullie van dit recept vinden of hebben jullie nog receptverzoeken? Laat het gerust weten.

Reacties

Populaire posts