Afspraken, afspraken, afspraken... tijd voor actie

Lieve wereldleiders,

Ik waardeer jullie (zoveelste) poging om de wereld schoner te krijgen en de mensheid te beschermen tegen het opwarmende klimaat. Ik weet dat jullie mijn blog toch niet zullen lezen, maar ik wilde even laten weten dat ik er niet in geloof. Er kunnen nog zoveel afspraken worden gemaakt over uitstoot, bedrijven, kerncentrales en noem zo maar op, de vraag blijft of de landen zich eraan zullen houden.
In Nederland is het milieu een onderwerp dat soms hoog op de agenda staat, maar vervolgens weer wordt weggestopt omdat onze economie veel belangrijker blijkt te zijn. We willen steeds meer, sneller en beter en ja, zorgen voor het milieu en een gezonde leefomgeving past daar gewoon niet bij..  Denk alleen al aan de maximumsnelheid op de verschillende snelwegen: gewoon ophogen naar 130 km/u. Waarom? Omdat het fijner is dat je iets sneller van A naar B bent? Tegelijkertijd een extra belasting voor het milieu.

Ik denk zelf dat het prima mogelijk is om gezonde leefomgeving te creĆ«ren, maar daar moeten we wel echt allemaal aan meewerken. Niet alleen maar afspraken maken, maar ook echt doen. Minder materialistisch zijn en bijvoorbeeld minder vaak in de auto, tenzij je niet anders kunt. 
Zelf heb ik bijvoorbeeld geen auto en dat dwingt me alles op de fiets of te voet te doen. Persoonlijk vind ik dat niet erg want ik vind het prettig om actief te zijn. Als ik verder weg moet neem ik het openbaar vervoer, want die rijdt toch al, dus zorgt het niet extra milieubelasting. 

Misschien ligt het ook aan de instelling van mensen? Mensen die denken dat ze in hun eentje toch niks kunnen veranderen en dat hun leefwijze of consumptiegewoonte toch niet zoveel verschil maakt. Het lukt alleen wanneer je jezelf bewust bent van jou plek in de maatschappij en wanneer je ook bereid bent om je leefwijze aan te passen in het voordeel voor het milieu en de toekomstige generatie.

Even terugkomend op mijn vraag: gaan alle landen zich eraan houden? Geen idee en al doen ze het wel, dan mislukt het waarschijnlijk toch om onder de maximale stijging van 2 graden te blijven, want oorlog en geweld gaat door, kernwapens bestaan en de dreiging dat die ingezet worden neemt steeds meer toe… Zorgen voor een gezonde leefomgeving vereist niet alleen maar afspraken tussen de landen die nu bijeen zijn in Parijs, maar vereist ook onderlinge vrede. Geen kernwapens meer, geen oorlogen, bommen en noem zo maar op. En misschien nog wel het belangrijkste: ook vrede met alle terroristen, want zolang ook zij de wereld blijven bombarderen en belasten met al hun wapens, zal het de wereld alleen maar schade blijven toebrengen en kunnen we het milieu niet redden.

Groetjes,
Lucinda Huijskens
(Gewoon een eerstejaarsstudent Journalistiek die zich zorgen maakt over het milieu.)


Reacties

Populaire posts