Nog heel even..

Nog een even en dan gaat het studentenleven voor mij beginnen. Ik kreeg 16 juli te horen dat ik toegelaten ben tot de opleiding Journalistiek in Utrecht!!! Na de middelbare school heb ik noodgedwongen 2 tussenjaren moeten nemen, maar dat wil ik niet langer. Ik wil leren, mezelf ontplooien, kansen grijpen en weer verder gaan met mijn leven.
De afgelopen weken ben ik druk bezig geweest bij TV Enschede FM, zoals ik al in een eerdere blog verteld heb. Weten jullie nog dat ik twijfelde tussen Chicklit en TV Enschede FM? Ik denk dat ik het beste voor mezelf gekozen heb. Bij Chicklit zou ik veel uit huis werken en daardoor alsnog vast blijven zitten in mijn dagelijkse structuur die ik had opgebouwd. Bij TV Enschede FM werkte ik 3 dagen in de week op de redactie en dat heeft er wel voor gezorgd dat ik meer onder de mensen kwam en alles anders moest doen op een dag. Ongetwijfeld zou ik ook een geweldige tijd hebben gehad door voor Chipklit te werken, maar op persoonlijk vlak heb ik veel moeten overwinnen.

Bij TV Enschede FM heb ik alvast ervaring kunnen opdoen voor mijn studie en dat is natuurlijk erg handig. Doordat ik al 2 jaar geen school meer heb gehad, maar wel wil blijven leren, ben ik blij dat er dit soort mogelijkheden zijn.

Ik heb veel op de redactie moeten werken. Het werk bestaat dan vooral uit het plannen van radio interviews, Televisie opnames en het verifiëren van nieuws. Je moet dus contact opnemen met mensen, bedrijven, en instanties als de politie of de brandweer. In het begin vond ik het allemaal heel erg spannend. Ik hoefde dan ook niet super veel te bellen, maar na 3 dagen (één week voor mij) moest ik er ook aan geloven. En je krijgt natuurlijk altijd te maken met mensen die niet willen reageren, wat ik ergens ook heel goed snap, maar als je nog items moet hebben is het heel lastig! Soms had ik ook dagen waarbij ik elke keer de voicemail te horen kreeg als ik contact probeerde op te nemen, haha.

Andere werkzaamheden waren het voorbereiden van de radio-interviews, Televisie opnames (reportage noemen we dat), het nieuws voor op televisie, de weerberichten en de herhalingen van de radio-interviews voor de volgende ochtend.

Als de collega's van beeld, de mensen die alle beelden monteren, met te weinig personen waren, kon het zijn dat iemand van de redactie mee mocht naar een reportage. Dat vond ik echt super leuk! Op de redactie moest ik veel voorbereiden en daarna gaf ik het dan uit handen aan de volgende 'partij', maar als je mee mag op reportage, mag je zelf het interview houden en rond je naar mijn gevoel 'af'.  Het voelt voor mij in ieder geval beter om iets helemaal af te maken waar ik me in verdiept heb.

Daarnaast heb ik ook de mogelijkheid gehad om screentesten te doen voor het presenteren. Daarbij hebben ze me natuurlijk ook tips gegeven en werkpunten voor de volgende screentest. Het nieuws zelf presenteren was niet mogelijk, omdat ze vaste gezichten hebben voor het televisie nieuws en dat is ook erg begrijpelijk.  En ik heb zelf nog een radio-interview mogen afnemen. Ik had alleen nog voice-overs willen doen, maar dat leer ik vast wel op de Hogeschool van Utrecht!

Hier een filmpje van mijn eerste presentatie. Niet alles gaat vlekkeloos en er kan nog een hoop verbeterd worden. Maar toch een leuk aandenken aan TV Enschede FM.


Mijn kamer
Een ander ding waar ik samen met mijn ouders, mijn broertje en zijn vriendin en onze buurman erg druk mee zijn geweest is mijn kamer! Ik huur mijn kamer, studiootje is het eigenlijk, al sinds mei, omdat de kans groot was dat ik zou worden toegelaten doordat ik in lotingsklasse A val.  Toch was ik wel erg bang dat ik uiteindelijk de studio voor niks gehuurd had.

Samen met mijn ouders zijn we een aantal keren naar Ikea en woonboulevards geweest om te kijken en spulletjes te kopen (en mijn moeder en ik hebben  gecrost met van die karretjes bij de ikea, ssssstt!). :$
Het internet heb ik ook veel afgezocht voor leuke artikelen en al met al is het gelukt! Af en toe heb ik wel tegenslagen gehad met kapotte spullen of iets anders waardoor je de bestellingen weer moet retourneren en vervolgens weer lang moet wachten op een nieuwe.. hmpf.. maar uiteindelijk komt het allemaal op zijn pootjes terecht.

Aankomende zondag maken we de studio af en dan kom ik er ook te wonen. Ik vind het wel super spannend allemaal. Ik ben de middelbare school gewend en daarna heb ik dus 2 jaar geen studie kunnen volgen. Ik ben een beetje bang dat ik de dagen dan niet volhou of dat ik niet meer zo goed presteer zoals ik op de middelbare school deed in mijn laatste jaren. Ook is het eventjes uitvogelen hoe het allemaal zit met tentamens en klassen die je moet volgen, want volgens mij moet iedereen zich daarvoor inschrijven. Bovendien ontmoet ik vast een heleboel nieuwe mensen, ik woon in een andere omgeving en alles wordt straks anders. Het zal wennen worden, maar ik heb de volste vertrouwen dat het allemaal wel gaat lukken.

Wie van jullie gaat ook studeren of studeert al? Waar waren of zijn jullie het meeste bang voor en hebben jullie misschien wat tips?

Reacties

Populaire posts