Angsten; ze bepalen deels je leven.

Ja, ik ben iemand die elke ochtend trouw haar horoscoop leest en ik geloof erin. Ik weet dat het niet elke dag klopt, maar vaak zit er toch wel een kern van waarheid in. Zoals vandaag. Vanochtend las ik eerst een Nederlandse horoscoop en daarna een Engelse variant en die sloeg echt de spijker op zijn kop. 
Er zijn zo enorm veel vissen in de wereld dat het kan zijn dat een horoscoop even niet voor mij bedoeld is, maar voor een andere vis. Of dat ik bepaalde acties uit de wegga en dat zo mijn horoscoop niet uitkomt. De horoscopen die ik lees, gaan vaak over dingen die kunnen gaan gebeuren, situaties waar je op moet letten (zoals financiële uitgaves), maar ze geven ook tips, levenslessen en motivatie!

De afgelopen tijd heb ik me meer moeten verdiepen op mijn leven en hoe ik in elkaar zit. Dat heb ik al heel verhelderend en interessant ervaren. Ik snap nu steeds meer waarom ik ben wie ik ben, waarom ik anders ben, waarom ik op bepaalde manieren reageer en hoe het komt dat ik veel angsten heb. Waarom ik me meer heb moeten verdiepen in mezelf vertel ik in een latere blog. Ik wil jullie dan ook graag wat meer vertellen over mijn leven de afgelopen jaren en ook een keer over mijn hele leven.

Mijn horoscoop:

Pisces horoscope for Jul 30 2015

Police officers wear bullet-proof vests to protect their hearts in dangerous situations. You may be wearing the emotional equivalent now in your love life, Pisces. You have put on your armor to protect your heart, and you aren't letting anyone in. While it's true that you can't get hurt if you don't allow yourself to be vulnerable, you also can't reach your true goal, which is to love and to be loved deeply. You can protect yourself without shutting down. Just go slow.

Copyright © Daily Horoscope.

Alles wat hier staat klopt precies. Ik heb mezelf de afgelopen jaren emotioneel afgesloten en dat doe ik nog steeds. Mijn leven wordt een beetje bepaald door allerlei angsten die ik heb. Één daarvan is dat mensen mij in de steek laten, iets wat vaak gebeurd is. De enige manier om niet meer in de steek gelaten te worden is door niemand toe te laten, maar dat leidt ook weer tot eenzaamheid. Geen van beiden is fijn en leuk.

Omdat ik het al zo lang uit de wegga weet ik ook niet zo goed wanneer ik mensen echt toelaat, want voor mijn gevoel doe ik dat ook wel, maar anderen vinden volgens mij dat ik toch gesloten blijf of niet 'open' sta voor dingen. Dus dat is een beetje lastig.. Zelf het gevoel hebben dat je juist je grenzen verlegt, terwijl een ander dat niet ziet omdat het voor anderen vanzelfsprekend is.

Onbegrip. Dat is dan vaak wat je krijgt, buitenstaanders weten niet wat er in je omgaat en of iets juist lastig of moeilijk voor je is. Een goede tip hiervoor is toch door open te zijn over wat je moeilijk vind, maar geef dan wel aan dat je het wel wilt of eraan wilt werken zodat een ander je kan helpen.
Ik spreek de laatste tijd vaker uit wat er in me omgaat en wat ik lastig vind. Anderen hebben misschien niet altijd de oplossing, maar kunnen je wel steunen.

Datzelfde geld voor mijn angst om mensen kwijt te raken. Ik kan het vertellen aan mijn psycholoog, mijn vrienden en vriendinnen, aan mijn ouders of familie. Maar zij kunnen niet meer doen dan laten zien dat ze er voor mij zijn, dat ze te vertrouwen zijn en dat ik op ze kan bouwen. Omdat zij houden van degene die ik ben. Toch besef ik dat niet helemaal, omdat ik mij anders voel. Bang dat mensen me raar vinden als ik hun mijn gedachtes en gevoelens toevertrouw, bang dat ze er niet eens over willen praten en dat ze alleen maar aardig doen tegen mij omdat... ja weet ik eigenlijk niet. Om me niet te kwetsen? Ik heb geen flauw idee..

Maar het vertrouwen in mensen is nogal gedaald. Mensen aan wie ik mijn geheimen heb verteld, wie ik vertrouwde en van wie ik dacht dat ze er altijd voor mij zouden zijn, zijn uit mijn leven gestapt en hebben er voor gezorgd dat ik jarenlang gepest ben. Ik heb dit ook gehad met psychologen. Psychologen die ik vertrouwde, aan wie ik alles durfde te delen, vertelden ineens dat ze stopten of dat hun contract niet verlengd werd. 


Maar er zijn ook mensen geweest in mijn leven die mijn grenzen over zijn gegaan. Ja je bent zelf degene die over je grenzen moet bewaken, maar wat als je dat niet kunt? Niet durft? Dan gaan mensen dus over je grenzen heen en maken misbruik van je.
Ik heb het ook gehad op intiem gebied, schrik niet, ik ben niet misbruikt. Maar voor mij was het erg genoeg om er nu nog last van te hebben.

Als ik heel eerlijk ben verlang ik ook naar vriendschappen met mensen aan wie ik alles kan vertellen en waarbij je ook weet dat de vriendschap wederzijds is. Niet dat het allemaal alleen maar van één kant komt. Maar gewoon een bff, zoals je die wel eens ziet in Amerikaanse films of over leest in boeken.
Ook een relatie is iets wat ik wel zou willen. Een jongen die van me houdt om wie ik ben, om hoe ik eruit zie (ook zonder make-up :P) en die er voor me is, me vasthoudt, me knuffelt, mijn grenzen respecteert en die mij daarin steunt, mij niet raar vindt en die me begrijpt. En dat hij dat allemaal doet omdat hij ook echt van me houdt. Niet zoals je familie, want die houden altijd van je, maar dan anders.

Tjah, het kan allemaal. Maar dan moet ik wel mijn angst aangaan en de enige manier om die angst aan te gaan is door me weer open te stellen. Toch weet ik dat ik hier wel hulp bij nodig heb van de mensen om me heen die om mij geven, want zolang ik denk dat ik wel open ben en anderen dit anders ervaren, zal ik niet anders weten hoe ik me open moet stellen.

Ik hoop dat iedereen die dit leest en ook de horoscoop heeft gelezen hier wat aan heeft, ook als je geen vis bent! Ben je bang om mensen toe te laten? Dan is er maar één manier om van die angst af te komen en dat is door te leren dat er mensen in je leven gaan komen die wel te vertrouwen zijn. En dat er mensen uit je leven gaan, ja dat is een feit. Hoe ouder je word, hoe beter je leert welke mensen je meer kan toevertrouwen dan de ander.

Reacties

Populaire posts