Staande blijven na een depressie met Mindfulness

Van de week las ik een artikel op Nu.nl dat ging over de meditatietechniek Mindfulness. Ik vind yoga en meditatie sowieso interessant, daarom wil ik dit graag met jullie delen. Meditatie helpt je weer een beetje rust te geven naast de haast en drukte van je werk, school, alle social media en het reizen. Nou doe ik zelf nog niet heel veel aan mindfulness, maar het staat zeker op mijn to do list. Yoga is wel een sport die ik nu elke week één keer doe en ik vind het super lekker. Mindfulness wordt steeds hotter en blijkt nu ook nog eens heel goed te werken bij depressies.

Steeds meer mensen ervaren depressies en ik denk dat het mede komt door de drukte om iedereen heen, zoals steeds meer verantwoordelijkheid moeten nemen, de druk en de lasten van de overheid, de crisis, werken, school en het haasten voor het OV of het rijden in de spits. Maar ook het willen voldoen aan het perfecte plaatje zorgt voor veel spanning.

Steeds meer mensen worden onzeker over zichzelf door alle ideaalbeelden waarmee je elke dag geconfronteerd wordt op straat, social media, televisie en noem zo maar op. Beelden van modellen, zowel mannelijk als vrouwelijk, maar ook foto's en video's van bloggers en gewoon mensen die je op straat ziet lopen die er voor jou gevoel allemaal veel beter uitzien dan jij zelf. Ik vind het echt pijnlijk om te zien dat het gebeurd. Ik heb het er ook al een keer eerder over gehad, dus ik wil er niet teveel op doorgaan.

Voor depressies krijgen mensen meestal medicijnen voorgeschreven. Wanneer ingrijpende gebeurtenissen de oorzaak zijn voor een depressiviteit dan kan er ook een psychologische behandeling gestart worden of iets als traumaverwerking. 

Mindfulness en een depressie
Uit een nieuwe studie is gebleken dat Mindfulness meditatietechnieken bevat die ongeveer net zo effectief is als antidepressiva.

Er zijn namelijk 424 volwassenen gevolgd die vanwege een depressie opgenomen waren in een psychiatrische instelling en nu een traject begonnen om te voorkomen dat ze weer depressief worden. Alle personen slikten antidepressiva en de groep werd verdeeld in 2 groepen, waarbij de ene groep de antidepressiva afbouwde en een Mindfulness cursus gingen volgen en de andere groep bleef antidepressiva gebruiken.

De Mindfulness cursus bestond uit het leren mediteren en het doen van visualisatieoefeningen. 

Resultaten
44% van de mensen in de groep die een Mindfulness cursus ging volgen viel terug in een depressie. Van de mensen in de groep die antidepressiva bleven slikken, viel 47% terug in een depressie. 

Uit de resultaten kan worden opgemaakt dat je niet persé medicijnen hoeft te blijven slikken na een depressie. Dat is dus goed nieuws voor mensen die er absoluut niet van houden om medicijnen te slikken.

Persoonlijk hou ik ook niet van medicijnen dus vind ik dit sowieso goed nieuws voor de mensen die wel antidepressiva moeten slikken en eigenlijk geen medicijnen willen slikken. Maar tegelijk denk ik niet dat mensen zich moeten vastbinden aan de resultaten, want ik denk dat de omgeving van mensen een grote rol spelen in het kunnen terugvallen in een depressie of een andere psychische ziekte. Wanneer het thuis of in je omgeving onrustig is of wanneer jij zelf niet lekker in je vel zit op de plek waar je naar school gaat of werkt, dan werkt dat natuurlijk negatief op je stemming. Mensen die dan depressief zijn geweest vallen dan weer eerder terug naar een depressie  of mensen ontwikkelen een depressie. 

De mensen die een traumatische of een ingrijpende gebeurtenis hebben meegemaakt raadt ik echt aan om te praten over wat je hebt meegemaakt. Ik snap dat mensen zich kunnen schamen of er niet over willen praten om maar niet te hoeven 'voelen'. Het vervelende hiervan is dat het je altijd zal achtervolgen. Hoe moeilijk het ook is, erover praten zal je helpen dingen een plekje te geven, waardoor je zelf ook positiever in het leven kunt gaan staan.

Mooie quotes
¨''All problems are illusions of the mind.'' 

¨''Begin doing what you want to do now. We are not living in eternity. We have only this moment, sparkling like a star in our hand and melting like a snowflake.''

¨''Hij zocht het geluk, het grote 'het'. Hij zocht, maar vond het niet en vele malen stond hij met een kluitje in het riet. Hij zocht het geluk in het riet, hij zocht het geluk in het dal, aan de top, maar wordt het zoeken moe. Pas toen hij zei: ik geef het op, kwam het naar hem toe.'' #ToonHermans. 

¨''Breathe in slowly, gently, deeply, breath out.''

¨''Surrender to what is. Let go of what was. Have faith in what will be.''

¨''Mindfulness means paying attention in a particlar way. On purpose, in the present moment non-judgmentally.''

Reacties

Populaire posts