Friszoete salade met gierst, tofu scramble en gedroogde abrikozen || met dressing


Sinds lange tijd heb ik een keer een nieuw recept geprobeerd die heel goed bevallen is. Meestal vind ik nieuwe recepten niet zo lekker, maar door het warme weer heb ik vaker behoefte aan koude maaltijden. Voor het eerst heb ik gister gekookt met de graansoort gierst (millet in het Engels) en dat is me erg goed bevallen. Deze salade is fris, zoetig en perfect als ontbijt, lunch of avondeten.

Een tijdje terug gaf iemand mij de tip om gierst te proberen, dus een tijdje later was ik in de gelegenheid om de Jumbo te bezoeken die deze graansoort verkoopt van het merk Smaakt. Gisteravond had ik op de een of andere manier erg zin in iets zoets. Toevallig had ik mijn standaard ontbijt met steel cut oats, soja yoghurt en chiazaad al in de koelkast staan. Ik moest alleen nog fruit toevoegen. Dan is het kiezen: yoghurt met fruit of toch iets met granen en groenten om meer vitaminen binnen te krijgen? Ik ging de uitdaging aan om toch maar eens wat nieuws te proberen.

Er zijn mensen die het 's ochtends lekker vinden om met tofu scramble te ontbijten, vandaar dat dit recept ook voor het ontbijt kan zijn. Persoonlijk vind ik het veeeeeeel te lekker om met fruit mijn dag beginnen.

Wat heb je nodig voor deze klus? (Haha, ik moest even aan de reclames van Telfort denken).

Wat heb je nodig voor een grote portie?
 1/2 rode ui
 75 gram gierst
 7 gedroogde abrikozen, dadels of ander gedroogd fruit
 Veldsla
 Limoen of citroen
 Maple syrup of een andere zoetstof
 Kaneel
♦ Een half blok tofu
♦ Een handje geroosterde amandelen

1  Doe de gierst in een pan met 2,5 keer zoveel water en laat het in 20 minuten gaar koken. In de tussentijd kun je de tofu kruimen en met of zonder olie zo'n twintig minuten goudbruin bakken. Voeg na tien minuten een halve gesnipperde ui toe. Als de gierst nog vijf minuten moet koken (dus na vijftien minuten) kun je ketjap, teriyaki of sojasaus toevoegen om de tofu en ui te marineren.

 Je kunt ervoor kiezen om de gierst nog zo'n vijf tot tien minuten na te laten garen met de deksel op de pan, maar ik heb de gierst en de tofu scramble op een bord geschept om het af te laten koelen. 

 Maak de dressing door ongeveer twee eetlepels limoen of citroen te mengen met twee theelepels maple syrup en een theelepel kaneel.

♦ Roer de tofu en de gierst door elkaar heen, voeg een hand veldsla toe en garneer met gedroogde abrikozen, amandelen en de dressing.

Deze portie kan groot zijn voor sommige mensen, maar ik eet liever drie grote maaltijden dan zes kleine. 

Like mijn pagina op Facebook en op Bloglovin om op de hoogte gehouden te worden. Op mijn Instagram en Tumblr plaats ik meestal veganfood pictures.

Reacties

Populaire posts