~ Discriminatie. Doe maar normaal, dan doe je gek genoeg.


Niemand is het ontgaan: Wel of niet zwarte piet?
Een langlopende discussie over het feit of zwarte piet discriminerend is of niet.
Maar naast de kwestie of zwarte piet wel of niet discriminerend zou zijn, is zwarte piet écht niet het enige onderwerp waarover gediscrimineerd wordt. 
Ik wil absoluut niemand tegen het been stoten of iemand kwetsen, maar ik wil graag mijn mening laten horen rondom discriminatie.

Om te beginnen wordt ik heel boos van discriminatie. Ik vind het écht absoluut niet kunnen als je iemand beoordeeld om zijn of haar afkomst. überhaupt vind ik het gewoon niet kunnen als je iemand veroordeelt om hoe iemand eruit ziet qua kleding, haar, huidskleur, uiterlijke kenmerken etc. Ik vind dat je iedereen gewoon in zijn of haar waarde moet laten.



Woorden worden te vaak bestempeld als discriminatie.
Helaas is het zo dat mensen heel snel een oordeel hebben over mensen en daardoor worden mensen heel snel in een hokje geplaatst. Maar toch denk ik dat mensen in het algemeen niet alles meteen als discriminatie of aanval moeten opvatten. 

Als je iemand op straat ziet lopen met flaporen, dan zijn er nog wel eens mensen die zeggen: 'Moet je die zien lopen met zijn flaporen'. Dit is niet leuk voor degene om wie het gaat en diegene kan het opvatten als een aanval naar zichzelf als persoon. Dit valt niet onder discriminatie, omdat er niet geoordeeld wordt over zijn of haar afkomst/huidskleur. Vaak wordt iets dat opvalt aan een persoon al snel benoemt in een soort 'flapuit', zonder dat je er echt verkeerde bedoelingen bij hebt.

Zodra je dan iemand benoemt als bijvoorbeeld Turk of Marokkaan dan wordt het meteen gezien als discriminatie. Terwijl dit ook vaak een uiterlijke kenmerk is die genoemd wordt. Natuurlijk zijn er inderdaad mensen die het wel discriminerend bedoelen, maar vaak zijn de worden er al eerder uit je mond dan eigenlijk de bedoeling was en heb je er verder ook geen kwaadwillende bedoelingen mee. 
Zelf merk ik zodra men het gaat heeft over een Duitser, een Spanjaard, een Hollander, een blanke of wat anders, dat er door de samenleving heel anders op gereageerd wordt en het niet meteen als discriminatie wordt gezien, omdat het een feit is dat ze die afkomst of die huidskleur hebben.

Want laten we eerlijk zijn: Als iemand als zwart wordt bestempeld wordt het meteen neergezet als discriminatie. Maar zodra we iemand als blanke typeren, dan is er eigenlijk vrij weinig aan de hand (in de meeste gevallen). 

Misschien is het dan zo dat de mensen die het wel opvatten als discriminatie het als een soort aanval voelen, omdat ze denken dat men er in het algemeen problemen mee heeft dat zij een andere huidskleur hebben of dat ze gelijk het idee hebben dat ze bestempeld en in een hokje geplaatst worden.
Dit zou simpelweg niet moeten gebeuren in een samenleving anno nu, maar dat heeft de samenleving helaas zelf gecreëerd. 
Persoonlijk denk ik dat social media daar ook een grote rol in speelt, omdat elk klein dingetje ineens het nieuws haalt, waardoor voor en tegenstanders opgeroepen worden en zo ontstaat er van een klein dingetje een groot probleem.

Zwarte piet, wel of niet?
Mijn mening over zwarte piet is vrij simpel. Ik vind zwarte piet niet discriminerend.
Het feest rondom Sinterklaas is al van vroeger een traditie in Nederland. En ik vind het heel erg jammer dat één van de weinige tradities in Nederland ineens op de schop moet, omdat mensen zwarte piet discriminerend vinden. 

Ten eerste is Sinterklaas een kinderfeest. De kleine kinderen die dus wel in Sinterklaas geloven, hebben geen flauw benul van wat discriminatie betekend! 
Daarnaast heb ik me als klein kind ook nooit bezig gehouden met het feit of zwarte piet een slaafje zou zijn van Sinterklaas, want ook het hele fenomeen slavernij kende ik nog niet. Ik zag altijd een oude man die geholpen werd door vele vrolijke, energie volle zwarte pieten. Ik waardeerde zwarte piet juist enorm, juist omdat je als kind pepernoten kreeg en cadeautjes. Daarnaast zat ik vol bewondering over het feit dat alle zwarte pieten zo goed in de schoorsteen konden klimmen. 

Kortom, ik zat vol respect richting Sinterklaas en Zwarte piet en ik heb me echt nooit beziggehouden met het feit dat Zwarte piet 'zwart/donker bruin' is. Ik vond en vind het heel normaal dat er in Nederland mensen zijn/wonen/leven met verschillende huidskleuren. Naar mijn idee is iedereen gelijk of je nou blank of donker(der) getint bent. 

Door de hele pieten discussie vind ik juist dat het hele feest voor de kinderen verpest wordt. En ik denk dat de volwassen in Nederland die hier zo'n groot punt van maken eens moeten nadenken wat ze aanrichten voor het grootste kinderfeest in Nederland. 
Het gevolg van de hele discussie is bijvoorbeeld dat een televisieserie niet meer wordt uitgezonden op Nickelodeon of dat kinderen ineens bij de optocht tussen politiemensen staan en meekrijgen dat er rellen geschopt wordt tijdens een intocht of dat zelfs zwarte pieten in elkaar geslagen worden..
De creativiteit van de kinderen wordt op deze manier naar mijn idee onderdrukt en zelfs weggenomen.
Op deze manier wordt het ook niet meer leuk voor de kleine kinderen die wél in Sinterklaas geloven en juist van zwarte piet houden om hoe hij eruit ziet, wat hij doet en hoe hij is.

Naar mijn idee is een slaaf iemand die gedwongen wordt om bepaalde werkzaamheden te verrichten en deze werkzaamheden dus tegen zijn wil in moet doen.
Naar mijn idee doet zwarte piet juist leuke werkzaamheden want zwarte piet deelt met de samenleving (snoepgoed, cadeaus, zijn energie en vrolijkheid) en daarnaast is er nooit een soort boycot geweest van de zwarte pieten, omdat ze geen pakjes meer wilde inpakken of uitdelen.. (mits iemand nu denkt: kom op! We gaan verkleed als zwarte piet protesteren, maar dat zou ik heel sneu vinden..)

Nederland is voor mijn gevoel al heel ruimdenkend door aanpassingen te doen om het de tegenstanders naar het zin te maken, maar je kunt het nooit iedereen naar het zin maken. En ergens is er ook een grens, je kunt niet maar blijven en blijven aanpassen. Sinterklaas hoort gewoon bij Nederland met Zwarte piet en nu met zijn andere gekleurde pieten. Al hoewel vind ik de clownspiet een slecht idee aangezien veel kinderen bang zijn voor clowns.

Discriminatie op het werk.


Helaas komt discriminatie ook voor op de werkvloer.. Maar iedere laag van de bevolking krijgt hier mee te maken! Zo worden mensen bijvoorbeeld afgewezen omdat er helaas bazen zijn in Nederland die gelijk van buitenlanders een verwachting hebben dat ze "niks" kunnen of "slechter" presteren dan "Nederlanders".
De vergelijking tussen ''buitenlanders'' en Nederlanders stoort mij heel erg! Want wat is de definitie van een Nederlander? Iemand die de Nederlandse nationaliteit heeft volgens mij? Waarom worden mensen dan beoordeeld op buitenlander of Nederlander? Omdat ze niet blank zijn? Nou volgens mij zijn er heel veel mensen in Nederland met de Nederlandse nationaliteit die NIET blank zijn. Met andere woorden: dat zijn gewoon Nederlanders!! Dus a.u.b. begin niet over buitenlanders of Nederlanders, want iedereen is gelijk en hoort gelijke kansen te krijgen!
Daarnaast kunnen ''buitenlanders'' of mensen die half Nederlands/half buitenlands zijn er helemaal NIKS aan doen dat zij zelf of hun ouders in het buitenland zijn geboren.

Hier ook een voorbeeld van: de foto van de voetbalspelers. Waarom worden ze in vredesnaam vergeleken met zwarte piet? Omdat ze toevallig een andere huidskleur hebben. Maar volgens mij heb je die keuze niet als je geboren wordt. Iedereen wordt geboren zoals die is en daar kun je niks aan doen. Of je nou blank, getint, lang, kort, etc. bent, iedereen is gelijk of laten we zeggen: IEDEREEN hoort GELIJK te zijn!

Maar ook is de positie van de vrouw t.o.v. de man nog steeds achtergesteld. Zo worden veel vrouwen beoordeeld om hun uiterlijk, hun kledingkeuze etc. en mannen meer om hun prestatie. Een goed voorbeeld is een Australische presentator die een jaar lang hetzelfde pak droeg. Hij heeft geen enkele reactie gehad op social media, terwijl zijn vrouwelijke collega's overladen werden én worden met kritiek om hun uiterlijk en niet gewoon simpelweg gerespecteerd worden om wie ze zijn en beoordeeld worden op hun prestaties. Misschien worden de outfits wel voor hun gekozen en worden ze gestyled door een team stylisten en visagisten. ~Klik hier. voor het artikel.

Laaggeschoolden worden ook vaak afgewezen, omdat er een beeld is ontstaan dat ze het niet kunnen, niet willen, kwalitatief slechter presteren etc. terwijl er ook juist veel laaggeschoolden zijn die juist willen leren en zichzelf juist willen uitdagen. Maar die kans krijgen ze niet, want ze worden afgewezen. 
Het enige wat ze dan wel zouden kunnen doen is het bewijzen door weer naar school te gaan en te laten zien dat ze het gewenste niveau kunnen behalen. Hier zit dus wel een mogelijkheid. Maar dus ook een kans dat ze niet meer nodig zijn als ze klaar zijn op school..
Maar laaggeschoolden doen ook vaak werk dat ook gedaan moet worden, maar dat werk wordt vaak als ondankbaar werk gezien. Toch doen ze het wel, omdat het ook gewoon nodig is. Misschien moeten we daarom ook meer respectvol zijn richting bijvoorbeeld de vuilnisman of andere werkzaamheden wat je zelf voor geen goud zou willen doen.

Naar mijn idee is elk beroep dat er is in Nederland belangrijk voor de samenleving, anders zouden bepaalde beroepen niet bestaan. 

De toekomst
Ik hoop dat we in de samenleving elkaar meer gaan respecteren om wie we zijn en niet om hoe we eruit zien, wat we doen, wat voor niveau we hebben gedaan of doen op school, wat voor werk je doet etc. We moeten ervoor zorgen dat we er met zijn allen voor gaan dat iedereen GELIJK is en GELIJKE KANSEN verdient! En dat we er met zijn allen voor moeten waken dat er weer een soort rassenscheiding ontstaat.

Laten we elkaars mening respecteren en juist niet uitvergroten op social media. Geen groepjes vormen en rotzooi schoppen als we het ergens niet mee eens zijn, maar juist in gesprek te gaan over de onderwerpen waar we het niet mee eens zijn en zo elkaars twijfels kunnen wegnemen in plaats van naar de politie/rechter stappen, alles willen aanpassen of veranderen.  

Reacties

Populaire posts